|
Aursjørittet
På lørdag var jeg med på ett nytt ritt som heter aursjørittet. Rittet følger en anleggsvei fra Eikesdal til Sunndal er sju mil og har en høydeforskjell på over 800m. Rytterne skulle også ha en sekk på minst 2,5 kilo ved målpassering. I sekken puttet jeg en tre liters vannpose for når jeg først skulle ha en sekk på ryggen så er det jo like greit å putte drikken i sekken. Dette for å få så lett sykkel som mulig og for å ha mer vekt på pedalen når jeg står og trør. I tillegg fjernet jeg alt dilldall på sykkelen som reflekser og flaskeholdere.
Kjørte en knallhard trening på onsdag på 3 timer og 45 minutter. Fredag var tid for oppkarbing, dette er nytt for meg men er anbefalt av OE. Frokost fredag var to fiskeburgere med makaroni. Ble fort sulten igjen og spiste opp resten av makaronien. fortsatt ikke mett og spiste så to skåler med mussli, melk og fløte. Da ble jeg endelig mett. Til middag ble det en liter is med peanøtter. til kvelds ble det en tallerken med mussli,melk og fløte. Og til nattmat ble det mer is og peanøtter pluss to fersken. Lørdag morgen to egg med bacon kl 7.30. Kl 11 skulle rittet startet men på grunn av mange som skulle melde seg på ble rittet utsatt en time. Da ble jeg redd det hadde gått for lang tid fra frokost og derfor spiste jeg to never med peanøtter.
Jeg er jo ikke blant de raskeste derfor så stilte jeg meg bakerst i startfeltet noe som førte til at jeg kom meg sent avgårde. Men når jeg først kom igang så syklet jeg forbi mange og nesten ingen syklet forbi meg. Fikk litt drahjelp av en dame siste biten før stigningen begynte. Det er utrolig motiverende å ligge etter en dame i sykkelbukse.
Da stigningen startet takket jeg damen for drahjelpen og syklet ifra alle jeg såg. Midt oppi lia er det en tunnel som skulle være opplyst. for å lyse den opp hadde de tent fakler. det ga ikke så mye lys akkurat så når de foran fikk problemer så valgte jeg å gå av sykkelen og trille igjennom. da fikk jeg noen forbi meg som jeg tok igjen etterpå. Oppi lia var det veldig varmt og jeg fikk hodepine.
Oppe i fjellet gikk det mye opp og ned og der fortsatte jeg å sykle forbi alle jeg såg. Matstasjonene syklet jeg forbi uten å ta imot noe som helst. Heller ikke snickersen i sekken ble rørt. nedover gikk det også veldig greit for jeg var ikke sliten i hodet lengre så jeg greide å holde passe fart hele veien ned til Sunndal og syklet dermed forbi mange nedover. På oppløpet var vi fem sammen og jeg ble nummer tre av de.
Jeg brukte 3 timer og 28 minutter og fikk da 26 plass av 34 i min klasse. Ikke så veldig bra kanskje men en som slo meg med 55minutter på birken ifjor slo meg bare med 13 minutter nå. og en som slo meg med 31 minutter på birken slo meg bare med 6 minutter nå og en som slo meg med 12 minutter på birken ble 17 minutter etter meg i mål.
Forbedringene kommer ikke av at jeg er bedre i år for det er jeg ikke. Heller dårligere form. Forberingene kommer nok av at jeg spiste riktig med oppkarbing dagen før og lavkarbo på rittdagen. På Birken ifjor karbet jeg ikke opp så mye dagen før og spiste havregrøt til frokost og tok en banan underveis.
|