Perfeksjonisme
Opprinnelig lagt inn av volcanus
det synes jeg var en veldig fin tanke .
er synd det skal være sånn, dette kan kanskje komme av kulturen vi har,janteloven(du skal ikke tro du er noe.. osv), og ennå mer at vi har et såpass kroppsfiksert samfunn der vi nærmest tilber det "perfekte".
Jeg tror du nærmer deg svaret på spørsmålet her, ja. Det er vanskelig å føle seg bra nok, for kravene som stilles til å være perfekt, er enormt store. Det har vel noe å gjøre med at vi lever i en rik del av verden, hvor vi stadig skaper oss nye behov etterhvert som de grunnleggende behovene er dekket.
Jeg tror også at det enorme informasjons-samfunnet vi lever i, gjør at vi hele tiden har opplysning om hvordan vi kunne/burde hatt det. Tenk på alt man kan kjøpe for penger i dag; kropp, ansikt, livsstil i tillegg til enorme materielle verdier.
Man leser/hører fra media HVER DAG (hvis man leser aviser) om: sånn får du den perfekte kropp, helse, interiør, garderobe, sex, forhold, kosthold!, ferien osv.
Ikke bare-bare å leve i den velstående delen av verden heller. På store undersøkelser om folks følelse av lykke, kommer veldig mange fattige land bedre ut enn oss.
Apropos perfekt - jeg sitter nå også og skriver på min MUP - og DER er det mye perfeksjonisme ute og går...huff og huff! Må endres!
Ha en rik kveld!
marianne