|
Sv: Atkins for veggies
Det er to ting med ketogen diett sett i sammenheng med din vegetariske retning og ditt nedgangsbehov. For det første vil det bli vanskelig for deg å gå mye og raskt ned på ketogen diett i og med at du bare skal ned noen få kilo. Ketogene dietter passer best for de som har overvekt på 15+. Du vil nok gå ned i vekt, men det vil gå langsomt.
En annen ting er at ketogene dietter krever stort inntak av fett. Da helst animalsk fett. Og de grønnsakene som er tillatt på Aktins fase 1 ( den ketogene fasen) er så få at ditt kosthold vil bli ekstremt ensidig. Uten kjøtt og fisk i tillegg til de tilatte grønnsakene vil du få problemer med å få i deg nok proteiner også. Du kan nemlig ikke spise verken bønner, linser eller nøtter i fase 1. Det er også begrenset hvor mye ost og melkeprodukter du kan spise. Uten kjøtt og fisk som grunnstammen i kostholdet ditt er jeg redd du vil sulte veldig på en ketogen diett. Du vil nemlig ikke bli særlig mett av det lille som står på tillattlista.
Og hvorfor true i deg fisk og skalldyr og melk og egg når du ikke føler deg komfortabel med det? Skal du lykkes på en diett er første budet at du liker maten og trives med den.
Vegetarisk ketogen diett har vært diskutert her inne tidligere. Og konklusjonen den gangen var at vegetarisk ketogen diett er mulig, men veldig krevende. Du må virkelig legge hodet i bløt for å finne noe å spise til hvert måltid. Så jeg tror nok jeg ikke vil anbefale deg å starte på det.
|