Opprinnelig lagt inn av Lise
Så da kan vi si det er en Lindberg Light da? ...eller? Hvordan er det med fettet i teoriene hans?
Lindberg er vel ikke en tre-fase-sak, eller?
Sitat fra boken, side 20, hvor han som hjertespesialist prøvde finne et koshold som kunne bedre pasientenes helse. S.B. er laget for disse, lanseringen som slanke-metode kom senere:
... Derfor var det første prinsippet i spiseplanen min å tillate gode karbohydrater(frukt, grønnsaker og hele korn) og skjære ned på inntaket av dårlige karbohydrater (særlig de høyt raffinerte, hvor fibrene er fjernet under prosessen). Dermed elimineres en viktig årsak til overvekt og fedme. dette prinsippet stod f.eks. i sterk motsetning til Atkins dietten, som bannlyser så å si alle karbohydrater, og anbefaler mennesker som vil slanke seg, å spise mest mulig proteiner:Atkins-dietten tillater også grenseløsë mengder med mettet fett. d.v.s. det fettet som finnes i dyrekjøtt og i smør. Som de fleset vet, er dette usunt fett og den type fett som kan føre til hjerte- og karsykdommer, hjertinfarkt og hjerneslag. ... Fra det øyeblikk jeg hørte om denne dietten, ringte alarmklokkene i hodet på meg. dette var ikke bra for hjertet! selv om du går ned i vekt og holder vekten lenge, vil kjemien i blodet forverres av å spise så mye mettet fett. ....
For å balansere nedskjæringene i karbohydrater tillot min diett et visst innslag av fett og dyreproteiner. ... For en hjertespesialist var dette å bevege seg på tynn is. men min erfaring med hjertepasienter tilsa at det var nærmest umulig å holde de såkalte hjertesunne diettene, spesielt fordi pasientene måtte holde seg unna fett hele tiden. S.B.dietten tillot derfor magert kjøtt, både av okse, svin, kalv og lam. ... - de siste undersøkelsene har vist at magert kjøtt ikke påvirker fettstoffene i blodet på en ugunstig måte...
Jeg tillot også rikelig med sunt enumettet og flerumettet fett, som fins i olivenolje, rapsolje og peanøttolje. dette er eks. på sunt fett som kan redusere risikoen for hjerteinfarkt og hjerneslag.
Sitat slutt.
Det var det første jeg fant om fett i S.B. boken. I tillegg står det veldig mye om insulinresistens, det er han veldig opptatt av.
Må for øvrig innrømme at jeg ikke syns boken er godt skrevet. Men jeg syns teorien er logisk, og for meg funker dette kjempebra.

|