|
Sv: Hvordan kan jeg få tilbake fornuften og tenke positivt?
Opprinnelig lagt inn av Melania
Hvordan kan jeg i løpet av 2 uker med riktig kosthold legge på meg mer, enn i løpet av 2 uker i Syden hvor jeg har fråtset i karbohydrater?
Det finnes en ulogisk forklaring på sånt. Jeg har opplevd det på kroppen selv nemlig. Etter heftig avsporing på diettveien blir kroppen litt forvirra. Hos noen gir det et umiddelbart rykk opp over, hos andre skjer ikke vektoppgangen før etter noen uker eller så. Ikke spør meg hvorfor det skjer, men at det skjer kan jeg skrive under på. Har opplevd det mange ganger. Det kan være en kombinasjon av feil kost og lite trening etter lange perioder med riktig kost og regelmessig trening.
Videre bør du ha i mente at du nå nærmer deg optimal vekt. Det innebærer at kroppen din ikke lettvillig vil gi slipp på fettet. Sånn er det alltid når man nærmer seg målvekta. Vekttapet går ned og stopper opp og alt går trått og man fortviler. Men det er cluet.. nemlig å bare fortsette i samme lei som man har gått i fram til da. Kanskje øke noe på treninga og gå ned litt på maten. For det er nå sånn at jo lettere man blir, jo mindre energi forbruker man, også under trening.
Du har hatt en formidabel vektreduksjon i den tiden du har holdt på. Har ikke hatt nevneverdige lange platåer og lite stillstand. Derfor er det ikke noe rart at du nå opplever nettopp dette. Stillstand i forbrenningen sammen med etterslep fra feriesjokket er nok årsaken til at du nå går opp og ikke ned. En nillekur kan avhjelpe, men du kan også oppleve at du går opp dessverre. Kanskje nillekur ikke er det riktige for deg akkurat nå. Kanskje du rett og slett får for lite karber for tida. Kanskje du heller burde gå over til Lindberg og Aktins vedvarende? Men det ser du når du er ferdig med Nilleukene.
En ting til.. Du trener.. Ganske heftig også til tider. Og sånt blir det muskler av. Muskler veier mer enn fett.. og du kan derfor gå opp i vekt pga det, men da burde du miste cm her og der på kroppen. Kanskje på tide å kaste vekta og bruke målbånd i steden?
|