|
Sv: Brus vs. vann
På svært mange punkter der dere enige.. Det eneste dere ikke er enige om er om man bør drikke selv om man ikke er tørst. Jeg holder med Nille her. Evnen til å føle tørste er forskjellig fra individ til individ. Selv har jeg mor som aldri er tørst. Hun må derfor være veldig obs på hvor ofte og hvor mye hun drikker i løpet av dagen. Årsaken til hennes manglende tørstefølelse er hormonsforstyrrelser. Hun produserer ikke nok av de tørstefremkallende hormonene, viss navn jeg i farta ikke husker. Vel har ikke alle slike hormonforstyrrelser, men mange kan ha nedsatt hormonproduksjon og derfor liten tørstefølelse uten å vite det selv.
Med det i bakhodet og med fakta på bordet, at ketogene dietter fordriver vann og samtidig øker belastningen på lever og nyrer, vil inntak av vann rutinemessig uten tørstefølelse være et pluss, framfor et minus.
Og ingen dør eller blir dårlige eller får dårlig helse av et daglig vanninntak på 2-3 liter. Men et for lite væskeinntak kan gi til dels negative konsekvenser. Så for å safe bør man sørge for et jevnt væskeinntak til tross for at man ikke er tørst.
|