Vis enkelt innlegg
Gammel 24-07-06, 00:25   #14
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve

donjuanwannabe sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Hvordan fant du lavkarbo.no?

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Hvordan fant du fram hit? Fikk du nettsiden anbefalt eller var det bare et sammentreff? Hadde du vurdert et lavkarbokosthold før du fant siden, eller ble du inspirert til å prøve? Valgte du lavkarbo for å gå ned i vekt, opp i vekt, for helsemessige grunner eller rett og slett fordi du synes lavkarbo er den riktige måten å spise på?

Jeg fikk vite om denne siden på slankenett.no av Skorpia. Så det var vel ett sammentreff. Passet jo fint fordi jeg begynte å bli lei av å krangle om at lavkarbo var så farlig og usunt på slankenett. Var allerede godt igang med lavkarbo da, abonnerte på Mat og Helse osv. Det var dette bladet som fikk meg til å prøve. Selv om jeg prøvde å følge det som sto i bladet og ikke visste om Atkins eller noen ting, så vet jeg nå at jeg spiste altfor lite fett den gangen og var kjemperedd fett og for å gå opp i vekt. Var også redd for å spise for mye. Ble ikke kvitt min redsel for fett etter 1 år heller selv om det da var litt mere fett på menyen enn i begynnelsen. Men det ble vel lettere etterhvert som jeg følte diettens virkning på kroppen selv. Og jeg forsto at mere fett inn ikke nødvendigvis betyr mere fett på magen. Da ble det enklere og enklere å følge. Må vel si at jeg brukte 2 år fra å være fettredd til å bli en fettelsker.

Nå i ettertid så vet jeg at de 1. rådene jeg fikk i Mat og Helse var Atkins Intro. Fikk etterhvert kjøpt meg Atkins nye slankerevolusjon og slukte alt innhold rått. Jeg fikk en helt ny innfallsvinkel på hva som var sunn mat. Jeg fikk en mere detaljert beskrivelse på matens virkning på kroppen og lærte masse. Noe av det 1. jeg lærte var å ikke spise for mye grønnsaker! Det syntes jeg hørtes rart ut. Men jeg skjønte det etterhvert. I begynnelsen spiste jeg ett stort lass med grønnsaker til hvert måltid. Og ett par teskjeer rømme ved siden av.. Og noen fiskepinner.. Var ikke helt inne på hva det gjaldt nei og hva jeg skulle spise. Alt kjøtt sto det og fiskepinner var jo kjøtt! Men så lærte jeg om det som var på yttersiden av "fisken". hehe Fikk etterhvert også sansen for morrpølse. Denne ble det jeg sprakk på ofte om kvelden fordi jeg ikke hadde spist nok såklart og ble sulten. Men lite visste jeg at morrpølse var jo sunn mat å "sprekke på". Etter å ha spist 200 g morrpølse ble jeg skuffet over megselv. Men man lærer med årene og nå er jeg fullt utlært lavkarbo-spiser med meget gode kunnskaper om hvilken mat som er sunnest for menneskekroppen. Det som er det største problemet er å følge det synes jeg. Er litt for glad i is og sjokolade og melvarer.

Det var for å få en slankere kropp at jeg begynte med lavkarbo. Hadde slitt med en overvektig kropp hele livet og hadde jo selvfølgelig prøvd alle mulige (sultekurer) før det, så jeg var klar for å prøve noe nytt. Og siden har jeg holdt meg til lavkarbo. Men såklart noen nedturer har det blitt. Flere ganger har jeg spurt megselv om jeg gidder å følge denne dietten, men jeg kommer stadig tilbake. Fordi jeg går raskt ned i vekt men kanskje det viktigste; jeg føler meg så utrolig friks og ren og sunn med lavkarbo mat. Jeg har sprukket masse både flere dager og uker og har sogar byttet ut denne dietten med vanlig norsk kosthold flere ganger fordi jeg er lei eller helt enkelt ikke klarer å følge den. Men jeg har gått tilbake til lavkarbo alle gangene og det sier vel mer om denne dietten enn om meg.

Det er utvilsomt den riktige måten å spise på for meg.

Men da jeg ikke visste om denne måten å spise på og hørte Carl I Hagen og fru Sæle forkynte i media at de spiste mer mat og gikk ned i vekt så bare fnøys jeg av alt og tenkte at dette er jo bare tull. Og tanken min ble styrket da jeg hørte hva det var de spiste mer av; påleggspølse, egg og fete oster! Så det har mye å si om hvordan hver enkelt tenker og føler og om hvor åpen man er om å prøve nye ting. Dette gjelder særlig kosthold.

En annen ting. Hadde jeg vært slank så tror jeg neppe jeg hadde visst så mye om lavkarbo og sunn mat som jeg gjør nå. Og hvis jeg hadde vært slank så hadde jeg sannsynligvis ikke begynt med lavkarbo heller. Men jeg er sikker på at jeg skal følge denne måten å spise på livet ut. Fordi dette er den beste maten jeg kan gi min kropp. Den trives med meg og da gir den tilbake i form av trivsel tilbake til meg. Og jeg er sikker på at denne dietten skal hjelpe meg å bli slank for 1. gang i mitt liv.