Vis enkelt innlegg
Gammel 19-07-06, 22:02   #39
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Opprinnelig lagt inn av Bimmer

Tror dere Mick Jagger og Keith Richards fikk mange damer fordi de var pene eller?

Neeeei, men de hadde/har gresselig masse penger da ! Penger og/eller makt tiltrekker enormt. Det er derfor menn som Jagger, Richard, Donald Trump og co har trofè koner hele gjengen.... eller kanskje de har noe annet ??? Sjarm, utråling eller ... ? Tror sannheten er delt jeg.

Men når det gjelder oppfatningene hos mange, tror jeg det er slik flere overvektige dessverre har et dårlig selvbilde, - manglende selvfølelse. Noe som igjen gjør at en kommer inn i en vond sirkel. Når man i tillegg får uvettige kommentarer fra folk (uansett hvordan de er ment) reagerer mange med å mure seg inne og rett og slett gi opp. Det er vondt og det er trist. I mange tilfeller sliter man med dette selv etter at man har tatt av mange kilo. Mange er vant til dømmende kommentarer og blikk - og klarer ganske enkelt ikke å omstille seg til å takle positive kommentarer fordi selvbildet er dårlig. Og det kan jeg godt forstå;

Hver gang det kommer en eller annen artikkel i avisene/nettavisene om årsaker til fedme er det alltid negative og dømmende kommentarer å lese. (I de fleste nettavisene kan du kommentere artiklene helt nederst). Det er skremmende lesning hvor lite forståelsesfulle og lite tolerante folk er. Hvor belærende de er. Skjeldent det kommer kommentarer som "å dette var interessant" etc. Det samme gjelder blogger på nettet. Jeg har to nieser, skjønne mennesker, veldig dyktige faglig begge to, men de BLIR diskriminert på grunn av vekten sin. En tidligere kollega av meg fortalte om flere episoder hvor hun klart og tydelig fikke beskjed om at jo, hun var kvalifisert for jobben, men hun "passet ikke inn i settingen" - på grunn av vekten.

Som jeg skrev tidligere, vi har alle forskjellig utgangspunkt og reaksjonsmønster. Det handler om respekt, -i en ideel verden respekter vi hverandre på tvers av rase/hudfarge/utseende/vekt, religion og språk. I prakis funker det ikke slik i den virkelige verden.....

....egentlig var dette litt utenfor tema, - det er bare en kommentar til hele debtatten.....