|
Sv: vektnedgang og selvfølelse
Opprinnelig lagt inn av Carisma
Egentlig vil jeg at de ikke skal si noenting. Så slipper man å føle at man skuffer de ved å legge på seg igjen ( i tillegg til at man selvfølgelig skuffer seg selv). Og det var vel egentlig bare det jeg ville poengtere, når jeg så at firth fikk masse pepper for å si noe jeg syns han hadde helt rett i. Og hjelp til å løse problemet? Nei absolutt ikke. For det første er det jo egentlig ikke mitt problem men de som sier det som ikke kan ordlegge seg bedre. Og for det andre så holder det vel å konstatere at det er et kommunikasjonsproblem mellom mennesker med velmenende, men feilslåtte oppmuntringer, og oss som prøver å bli godtatt for noe vi er og ikke for noe vi burde være.
Men når folk gir komplimenter, så er det jo som oftest på grunnlag av noe(utseende, oppførsel, utførelse osv), som skjer/er der og da. Og da må man jo prøve å glede seg over det, og ikke spinne negative tanker rundt hva den andre ville ha synes om ting var på en annen måte. Det finnes ikke bare bra og dårlig, og det er mange måter å være bra på, selv om det ikke blir nevnt hver dag.
Selv om jeg roser elevene mine for at de har vært flinke å jobbe en time, så betyr jo ikke det at jeg er misfornøyd med dem til vanlig.
Jeg synes bare det blir så uendelig trist om vi skal slutte å rose hverandre. I dette kommunikasjonsproblemet som du kaller det, ligger vel problemet vel så mye i at motageren tolker det feil, enn at avsenderen sier noe feil.. mener nå jeg.
Vet ikke om vi kommer fram til noe i denne tråden, men jeg har ikke tenkt å slutte å gi folk komplimenter, verken på vektnedgang eller andre ting.
Silje
|