|
Sv: vektnedgang og selvfølelse
Jeg konstaterer at vi har en meget forskjellig oppfatning på hva det vil si å ha en realistisk virkelighetsoppfatning. Jeg kan ikke huske å på noen måte fiske etter sympati i innleggene mine. Det jeg forsøkte var å fortelle han som startet tråden at jeg skjønner hva han mener, og siden det var stort motstand mot det har jeg i de neste innleggene forsøkt å forklare min oppfatning av hvorfor vi reagerer på den måten på slike kommetarer. At noen ikke klarer å se at vi reagerer på den måten er opp til de, men jeg vil fortsatt argumentere for at dette er så innebygd i alle mennesker at det er en impuls vi ikke selv styrer.
Og jeg skjønner ærlig talt ikke hva det her med å gjøre ting mot seg selv eller ikke. Like lite forstår jeg samnmenhengen mellom å vite hvorfor folk reagerer som de gjør og å ikke kunne kromme nakken og komme seg opp av støvet som du kaller det. Det ene utelukker ikke det andre, tvert i mot er det vel en nødvendighet!
For å igjen gå tilbake til det diskusjonen begynte med: Vi ønsker å bli lagt merke til, men ikke på en negativ måte. Men på bakgrunn av alle idealene vi har i samfunnet i dag vil menneskene rundt oss, enten vi liker det eller ikke, ha en oppfatning av oss på bakgrunn av utseende. Og selv om de kjenner deg og liker deg som person vil de, fordi de ønsker det beste for deg, at du passer best mulig inn i oppfatningen av hva som er pent og sundt. ALtså at du er tynn. Derfor tror de at ved å fortelle hvor mye bedre du ser ut med litt mindre på sidebeina vil oppmuntre deg. Og siden de fleste selv ikke skjønner at det de sier blir negativt mottat så er det bedre å ikke si noe. Husk at man i all kommunikasjon selv er ansvarlig for hvordan mottaker oppfatter det man vil formidle.
Sist redigert av Carisma : 19-07-06 kl 15:28.
|