Vis enkelt innlegg
Gammel 19-07-06, 12:31   #14
jomfrua
Juniormedlem

jomfrua sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Hvor: vestfold
Alder: 62
jomfrua er en juveljomfrua er en juveljomfrua er en juvel

Sv: vektnedgang og selvfølelse

Opprinnelig lagt inn av Carisma

Ser poenget ditt firth.
For min egen del kommenterer jeg av prinsipp aldri vekt hverken hos andre eller meg selv. Det er en kombinasjon av dårlig erfaring i forhold til veninner med spiseforstyrrelser, og at jeg selv ikke vil minne folk på min egen utilstrekkelighet på området....

I tillegg blir jeg provosert av folk som kommenterer det. For det de egentlig sier er jo: "endelig har du tatt til vett også", "jaså, det var det vi tenkte du var bare lat før, du klarer det jo nå?!" og det er jo utrolig belærende fra den som gir rosen. I vårt samfunn gis ros til den som lever mest mulig innenfor moralske rammer som små (fysisk og psykisk) og misunnelige mennesker har bygd opp gjennom tida, og da er rosen underforstått: Endelig er du slik vi mener du bør være! Den du var tidligere er ikke et fullverdig menneske, nå er du på rett vei og har sett lyset!
Etter min mening er 99% av all "ros" gitt på falske premisser for å sette seg selv i et bedre lys. Fremheve hvor flink man selv er til å leve innenfor disse rammene.

Men hvis noen sier til deg at de synes du er fin. Hvis noen sier til deg at de synes du er flink som har slanket deg. Så sier ikke de til deg at du har vært dum, at du har tatt til vetttet osv som du TILLEGGER dem.
Det handler faktisk om deg og hva du tror da. Ikke hva andre sier. Og det kan ikke andre forholde seg til. Du må jo ta ordene slik de er og ikke lage det til noe annet..... da vil jeg si at du har personlige problemer om du snur og vrenger og lager meninger ut av positive tilbakemeldinger.

18.6: 83,7
25.6: 81,1
02.7: 80,2
09.7: 80,7
jomfrua er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat Svar med sitat