|
Sv: Jeg vil gå over til en mer balansert kur
Opprinnelig lagt inn av fersking
Tusen takk for veiledning. Jeg ser jo at det er vanskelig å både holde eg på et lavt karboinntak og et lavt kalorinivå. Hittil i dag er jeg kommet til 1093,- kcal og 64 karber. Jeg har en innarbeidet (u)vane å ta en atkins proteinbar ved to tida - det kvikker opp sammen med en kopp kaffe og sammen med to karbiser til lunsj blir jo det et høyt kaloritall.
Jeg må nok over til mere fullkornsprodukter tenker jeg - og da ryker vel karbetallet høyere.
Jeg prøver meg frem!

Det er vanskelig å fatte dette med fettrikt kosthold. Det viktigste er at man ikke blander sukker/fett. Det er jo fullt mulig å bruke Grete Roede-modellen å gå ned i vekt. Det har jeg gjort mange ganger...
Problemet er vektøkningen som kommer etter Grete Roede. Jeg kan gå sulten i 2-3 måneder, men ikke i 2-3 år. Derfor må man trene ganske mye for å svi av energien fra sukker/stivelse. Men det er jo også fullt mulig! Det finnes ikke fete syklister eller eliteutøvere på ski. Men se på dem 10 år etter! Ikke alle er sylfider lenger da. Og se på Lasse Kjus/K.A.Aamodt som begge to må kunne kalles aktive. De trener mye, men klarer ikke å svi bort brødet og pastaen ned bakken.
Poenget er at med lavkarbo/høyfett får man kroppen til å brenne sitt eget fett. Pluss det fettet du putter i munnen. Insulinet får stabile arbeidsforhold, og alarmbjellene(les blodsukkersvingningene forsvinner) og kroppen vet etter en tid at det kommer mat. Og ergo frigjøres lite insulin for fettlagring.
Men artikkelen du viser til er "rett" nok den om du brenner fett og sukker med hard trening. Men hva spiser bodybuildere? Det tror jeg du skal se nærmere på. det kreves ulidelig selvdisiplin å spise magert kjøtt, drikke protein, og diverse andre næringsstoffer. Er det sunt?
Og hvis du spør en eldre kar om hva de spiste da de drev hardt skogsarbeid, så får du noe slikt til svar(jeg har spurt flere): "jo vi hadde med kjøtt og flesk i skogen, for ellers klarte vi ikke arbeidsdagen.
Det er vanskelig å velge, men okke som må du finne din vei. Lykke til!

|