|
Sv: Jeg vil gå over til en mer balansert kur
For det første er Atkins ikke en kur, det er et kosthold, en kostholdsendring. Og for mange en livsstil. Atkins Vedlikehold er hva du gjør det til selv. Du kan godt komme opp på et par hundre karber pr dag på Atkins vedlikehold. (men dette står det dessverre ikke noe om i den norske utdaterte utgaven av boka, som bygger på 1992 utgaven av originalen. For korrekt info om dette må du lese enten revidert og ny utgave "Dr. Atkins New Diet Revolution" fra 2002 eller senere eller evt. "Atkins for Life" - begge på oroginalspråket....) Atkins Vedlikehold er i praksis det samme som Lindberg kosthold. Så om du ikke trives med Atkins vil jeg anbefale Lindberg. Der er det fokusert mindre på fett enn på Atkins, men etterhvert har de nærmet seg hverandre i og med at Ikke heller Lindberg lenger advarer mot mettet fett. Han har fått med seg nyere forskning som viser at bildet er noe mer nyansert.
Når det gjelder fett er det kun transfett som er skadelig for deg. Alt annet er sunt og godt for kroppen. Selv har jeg levd på lavkarbo kosthold mer eller mindre siden 1982 og alle tester viser at jeg er friskere enn noen gang. Jeg tør påstå at jeg har fått store helsemessige fordeler av dette kostholdet. Hvis lite karber i lengden ikke er sunt vil jeg gjerne vite hvordan min kropp/hud/hår/negler ser såpass bra ut og hvorfor mine tester vister perfekte verdier...... Og hvorfor jeg er friskere nå enn da jeg var 25. Jeg vil også gjerne vite hva som er så sunt med det jeg IKKE spiser, nemlig poteter, pasta, ris, hvitt mel og sukker. Men det er det aldri noen som kan svare meg på gitt Jeg har et sunnere og mer variert kosthold enn noen andre jeg kjenner i RL, det er iallefall sikkert ! Det bekrefter også legen min, som egentlig var i mot lavkarbo...
I form pleier å være et OK blad, selv om de ikke har så god greie på lavkarbo kosthold. Mye av det som står om lavkarbo i bladet inneholder dessverre en del feil, selv om det er positivt vinklet. Men de kommer seg stadig. Artikkelen du viser til stammer ganske riktig fra Muscle Media (kilden til artikkelen) - og det gjør meg også skeptisk. Med mindre du driver med mye muskeltrening/kroppsbygging er ikke dette råd som kan gjelde "hvermansen" - og selv de som driver med kroppsbygging begynner å se at det finne andre måter å gjøre ting på.
Men det er DEG handler om her og hva DU velger å tro/stole på. Det kan bare du selv avgjøre. Du må finne et kosthold som funker for DEG, uavhengig av hva andre mener..... og er løsningen for deg det å telle kalorier så må jo det være helt greitt ! Cluet er bare at du bør ha riktig informasjon om lavkarbo/Atkins kosthold før du gir det opp...