Vis enkelt innlegg
Gammel 17-07-06, 17:25   #11
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Prøver igjen: Vedlikeholdskosthold

Opprinnelig lagt inn av Melania

forklarte at undersøkelser viste at det for personer som er så nærme normalvekt var liten forskjell på slankeresultatene om man spiste 20 eller under 100 gr karbo pr dag. På et "normalt kosthold" inntas ca 700 -800 gr karbo pr dag.

Jeg kan ikke lavære å kommentere dette. Jeg mener ikke at du ikke skal stole på din ernæringsfysiolog, og jeg mener ikke å "disse" DEG personlig, MEN.... "with all due respect" - du er feilinformert:

Disse undersøkelsene det vises til skulle jeg likt å ha sett. Jeg har "ferdes" på lavkarbo forum i mange år og kjenner flere eksperter innen lavkarbo. (Også ernæringsfysiologer, leger, sykepleiere som jobber med dette.) Og ingen har hørt om at det finnes seriøs forskning slik din ernæringsfysiolog sier. At det for personer som er nærme normalvekt ikke spiller noen rolle om man spiser 20 eller 100 gram karbo på slankeresultatene er iallefall riv ruskende galt.

Jeg og mange med meg legger PÅ oss om vi spiser over vårt "karbetall", altså vår toleransegrense for karber. Hvor denne ligger finnes det ikke noen fasit på og den er høyst forskjellig for de fleste. Min grense ligger rundt 65 +/-, men de fleste jeg kjenner (bl.a. i et amerikansk forum hvor jeg spurte spesifikt om dette), vedlikeholder på rundt fra 50 til 100-125 karber pr dag. Det er vedlikehold - for å ikke legge PÅ seg. For å ta av MÅ mange ned ned i max 40. Noen ned under 20. Jeg kan ikke gå stort over 30 om jeg vil ned i vekt. Felles for de fleste som har valgt en lavkarbo livsstil er at vi har en karbohydrat intoleranse, dvs. vi tåler ikke "normalt" antall karber. Eller vi tåler ikke matvarene det tilfeldigvis er mest karber i, som mel, pasta, poteter og ris - og sukker. Atkins begynte i sin tid med omtrent 5 karber pr dag. Hans forskning og erfaring med over 70.000 pasienter viste at det ikke var noen fordel å gå så langt ned i karber, og at de fleste tok av rundt 20 karber pr dag. Noen tålte mer. Derfor ble hans grense for vektnedgang - å kicke igang vekttapet - satt til 20 gram, med økning opp mot 65 gram etter vedvarende. Han påpekte også at mange kan tåle mye mer, andre tåler mye mindre.

Og påstanden om 7-800 gram karbo pr dag er iallefall helt på jordet. Et karboinntak på 800 gram tilsier som Jan påpeker 3200 kcal. Hvor mange er det som spiser så masse kalorier pr dag bare fra karbene alene da ? Ernæringsrådet anbefaler 50-55% karber. I tillegg kommer kaloerier fra fett og proteiner...... her her det noe galt med regnestykket.

Et normalt norsk kosthold (anbefalt) består av 50-60% karber, 15-20 % protein og ca. 30 % fett. Noen anbefaler 55-60 % karber, 10-15 % protein og 30 % fett. De fleste som spiser etter ernæringsrådets "regler" får vel i seg et sted mellom 300 og 400 gram pr dag ville jeg tro. Om de slanker seg anbefales et totalt kalori inntak mellom 1300 og 2400 kcal. Det er vel det samme som Grete Roede anbefaler også.

Formelen er enkel:

1 gram protein = 4,1 kcal (man regner som regel 4)
1 gram karbo = 4,1 kcal (4)
1 gram fett = 9,3 kcal (9)

Da kan man regne ut hvor mye man må spise for å komme opp i 7-800 gram karber pr dag ! Jeg kan love deg at det er MYE !!

Jeg tror det viktigste er å finne ut hvor DIN egen toleranse grense for karber ligger, og rette deg etter det. Du må teste ut og tilpasse kostholdet slik at det passer akkurat DEG. Du kan være av de heldige som tåler 300 gram karber pr dag uten å legge på deg, - de færreste med karbointoleranser kan gå så høyt. Velger du Lindberg (et godt valg) vil du nok ligge under det også ville jeg tro...

Du finner nok ut av det - du har klart deg kjempegodt så langt og har vært flinkere enn de fleste.