Vis enkelt innlegg
Gammel 15-07-06, 00:35   #47
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve

donjuanwannabe sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Gå fort ned i vekt

Opprinnelig lagt inn av wasabi

Svar under ..svarer med

svarer i blått. Takk for svar.

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe
1
Det er hva du spiser hele dagen som er avgjørende, ikke frokosten alene. Jeg spiser heller som en konge hele dagen jeg ..

Hvis det fungerer for deg-supert.. da er kanskje din definisjon på et kongemåltid annerledes en min... men gjør det som fungerer best på deg selvfølgelig.

ja det funker på meg

2
Jeg har spist lavkarbo i over 3 år nå med 70-75 % fett (av totalt kaloriinnhold, ja jeg har sjekket) hver dag. Jeg har vært hos lege 3 ganger disse årene og tatt blodprøver med tester på mange forskjellige kriterier. Hvorfor er disse blodprøvene perfekte hver gang? Hvorfor er ikke blodårene mine tette? Et av kriteriene jeg testet på var kolestrol, men denne verdien var hos meg helt perfekt, godt innenfor max og min.. Hvordan vil du forklare dette? I følge legen min var jeg meget sunn og frisk. Forklar det også!

Du skriver fett.. men ikke hva slags fett... det meste fettet er jo faktisk sunt.. jeg har aldri sagt noe annet.Det kommer også veldig an på ditt aktivitetsnivå.Jo mer aktiv jo større behov har du.Mye av dagens fett er bearbeidet(hydrogenert) fett som konsumeres sammen med dårlige karbohydrater,og dette er den store fellen.Mettet fett er egentlig verst i kroppen.Den kan selv produsere dette fra karbohydrater og mettet fett (mest)-som er overflødig energi.Mettet fett (i f.eks rødt kjøtt) inneholder også arakodinsyre,og disse kan i store mengder føre til høyt blodtrykk,blodpropp,betennelses,allergier,astma osv...
Så som sagt kommer det veldig an på hva du konsumerer rett og slett...

Enig her (underlinjert)

Men du motsier deg ikke selv nå (mettet fett er sunt, men rødt kjøtt osv..)

Av "fett" spiser jeg mest rødt kjøtt (kjøttdeig, biff) og smør og endel kyllinglår, kyllingvinger, nakkekoteletter, olivenolje osv

Overflødig energi må man passe seg for på høykarbo diett, ikke lavkarbo fordi lavkarbo gir mer metthetsfølelse og lenger grunnet stabilt blodsukker. Å spise for mye på lavkarbo diett går helt enkelt ikke fordi man får en sterkere metthetsfølelse, dermed også å spise for mye kjøtt går heller ikke.

3
Så karb på kvelden er ikke bra, men tidligere på dagen er det gull.. Fett er ett bedre brensel for kroppen enn karbohydrat.

Karbohydrater på kvelden er det best å unngå ja,for dette kan fort lagres som mettet fett i kroppen.

Fett er det beste brensel for normal aktivitet/rolig aktivitet-så derfor bedre for inaktive personer.Men jeg anbefaler nå heller og spise litt mer næringsrike karbohydrater (grønnsaker og noe frukt),og heller mosjonere litt mer-og dermed få en sunnere kropp og bedre livskvalitet.

Igjen dette gjelder for høykarbo diett der man teller kalorier i løpet av dagen for å unngå å spise for mye (gå over kalorigrensen), gjelder ikke lavkarbo. Fett er det beste brensel uansett aktivitet. Best for inaktive personer var vel å ta i. Så en liten gåtur på 10 min. er for mye for en som spiser mye fett? Useriøst svar synes jeg. Jeg har trent hardt styrketrening en periode på 3 mnd. jeg altså og spist lavkarbo med 75 % fett og hadde ingen problemer med det.

4
Når du spiser kjøtt og karbohydrater sammen, det er grunnen til sur mage og råtning. Spiser du rent kjøtt med grønnsaker, eller alene så unngår du sure oppstøt og råtnet kjøtt.

Grønnsaker er også karbohydrater,men det er helt klart den beste typen karbohydrater.Og kjøtt er ikke bare drøvtyggere.. (fisk og fjærkre er er også kjøtt-og det sunneste).Så jeg mener ikke at folk skal slutte å spise rødt kjøtt.. elsker det selv og.. men alt med måte.

Men matvarer med korn (mel) er det mange som sliter med og reagerer på så det er disse matvarene man må passe seg for, derfor også større reaksjon på fordøyelsen hvis man blander med kjøtt. Grønnsaker sammen med kjøtt har ikke den samme virkningen fordi det fordøyes bedre. Har vel med at det er mer naturlig for kroppen.

Er ikke enig at det kjøttet som er minst fett er det sunneste. Men jeg forstår at kaloritellere må tenke slik fordi det gir mer kalorier på en høykarbo/lavfettdiett.

5
Det er ikke hvor mange måltider du spiser hver dag som er det viktige, men hva du spiser.

det er litt riktig.. takk det viktigste er jo selvfølgelig hva du spiser,men det er ikke sunt å spise kun en gang i en hverdag som ofte krever en del.

Å spise kun en gang har jeg da aldri sagt. Jeg spiser 3-4 ganger pr. dag og med mye fett og jeg har det ihvertfall ikke slik du sier her; Man kan ofte få redusert livskvalitet,dårlig søvn,være trøtt og slapp,bli fort irritert osv.. så det beste er å spise (sunt selvfølgelig)minst 5 ganger pr dag,for å få jevnt blodsukker og best helse.

Jeg får utrolig god søvn på lavkarbo og jeg er opplagt om morgenen osv.

6
Igjen, hvorfor er ikke mine årer gått tett for lenge siden?

Fordi du kanskje ikke spiser masse transfett og fett fra dårlige kilder??...kanskje du tom trener,og har en ellers sunn livsstil..

Jeg trener veldig av og på (trene 1 mnd. så pause i 6 mnd., eller trene 4 mnd. så pause i 2 år..) så trening har egentlig ingenting å si for hvor sunn man er innvendig (hjerte/karsykdommer/tette blodårer). Det man vinner mest på er å kutte ned drastisk på karbohydrat-inntaket. Ja jeg spiser sunt! Sunn lavkarbo diett med mye fett!

Sist redigert av donjuanwannabe : 15-07-06 kl 00:47.
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat