|
Sv: Sukker under svangerskapet gir store barn
Opprinnelig lagt inn av Bea
Jeg la på meg over 35 kg under mine to første svangerskap!
Da jeg ble gravid med nr 3, var jeg livredd for å legge på meg så mye igjen. Legen var også bekymret, og rådet meg til å spise så mye frukt som mulig. Og "god norsk mat" som brød og poteter o.l. Han mente det vel godt og jeg trodde jeg spise kjempesunt!!
Resultatet var at jeg fikk svangerskapsdiabetes....... Og en unge på 4,5 kilo Ikke bare bra med fruktsukker heller for min del tydeligvis
Hvis jeg skulle hatt flere, hadde jeg holdt meg til et lavkarbokosthold. Tror det er sunnere for både mor og barn.
Sunnere er det nok, men ikke alltid like lett aa gjennomfore. Vet av erfaring fra to svangerskap. Har hatt kvalme og oppkast i 8 mnd x 2, og all proteinmat gjorde meg kvalm, uvel og gjorde at maten kom i retur. Salat greide jeg knapt aa se, jeg som normalt elsker alt grontfor. Mens raske karber var omtrent det eneste jeg fikk ned og til en viss grad beholdt i magen. Barn nr 1 var stor ved fodsel til tross for at jeg fikk metformin i svangerskapet, dvs. 4300 gram, mens nr 2 hadde gjennomsnittsvekt. Til tross for at jeg har kraftig insulinresistens, var jeg heldig og ikke utviklet svangerskapsdiabetes.