Vis enkelt innlegg
Gammel 10-07-06, 21:09   #24
wasabi
Juniormedlem

wasabi sin avatar

Medlem siden: Jul 2006
Hvor: oslo
Alder: 43
wasabi er på en erverdig vei

Sv: Gå fort ned i vekt

Selv om jeg studerer ernæring tror jeg ikke blindt på alt jeg leser der heller.. man skal være kristisk til alle kilder... for statens råd for ernæring mener at man skal ha et høyt karbo inntak(55-60%),noe jeg ikke støtter i like stor grad.
Man må ta det beste ut av de ulike "filosofiene" og mixe det med sunn fornuft,og kunnskap selvfølgelig.

Transfettet er det farlige fettet.. Transfett dannes i vommen hos drøvtyggere (altså ikke fisk og fjørkre)og finnes derfor i rikelige mengder i melk og kjøttprodukter. Transfett dannes også under herding av flerumettede fettsyrer i plante og fiskeoljer i produkjson av visse margariner (bruk derfor de myke variantene som er minst behandlet/herdet).

Inntak av matvarer med mye mettet fett fører til økt dannelse av kolesterolholdige lipoproteiner,og nedbrytingen av LDL kolesterol blirredusert...
Mye mettet fett kan føre til bla aterosklerose,brystkreft,tarmkreft,prostata,inflam masjonsykdommer i tarm og hud osv...

Og for de som kjenner Fedon så vet man at hans utsagn ang mettet fett er bl.a at mettet fett brukes som energikilde og fettlagring(og er det ikke nettopp dette dere prøver å unngå??).Han nevner også helserisiko ved mettet fett...

wasabi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat