Vis enkelt innlegg
Gammel 07-07-06, 04:46   #5
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Varme/vekt/vann i kroppen

Jeg sliter alltid med hovne ankler/føtter i varmen. Jeg har hatt hormonforandringer + problemer ved veneklaffer og har tatt vanndrivende i over 25 år. Uten at det har skapt noen større problemer. Det eneste tilskuddet jeg har trengt er kalium og kalsium (blodprøver 2 ganger pr år hos lege). Men klarer en seg uten vanndrivende er det jo aller best. Jeg kan dessverre ikke klare meg uten. Har trappet ned og sluttet med dem på grunn av div. tester og sykehusopphold og det har medført at jeg har vært på grensen til sykemelding bare på grunn av opphovning i hele kroppen. Har prøvd alle naturmidler som finnes uten at det har hjulpet. Også Venastat ....

Jeg bruker kompresjonsstrømper hver dag i vinterhalvåret. Om sommeren, når jeg ikke bruker dem hver dag (de er tjukke, varme og et sant h..... å få på), - bare av og til om natten, merker jeg stor forskjell. Kan ikke gå korte skjørt eller shorts om det er varmt. Da ser leggene/anklene ut som tømmerstokker og lekre sandaler kan jeg bare glemme. Føttene "tyter" ut .... Skal jeg ut på reise, f.eks. med fly, får jeg ikke lov av legen å engang gå ombord i et fly uten strømpene.

Det er helt klart av varmen gjør det mye mye verre.
Det er spesielt viktig å drikke mye vann i varmen. Og da mener jeg vann og ikke brus etc. I varmen blir du fortere uttørret og om kroppen tror du tørker vil den også spare på vannet. Normalt drikker jeg 2.5 - 3 liter vann pr dag. Nå om sommeren (og spesielt i varme strøk) blir det lett opptil dobbelt så mye.

Sitt med beina høyt når du kan, unngå å sitte med beina i kors, drikk mye vann og beveg deg mye En kjølende fotgele (Body Shop) hjelper godt også.

Om det bare er i varmen føttene dine hovner opp er det ikke noe å løpe til legen for. Men se de an. Er du like hoven på kalde dager bør du få det sjekket.