Vis enkelt innlegg
Gammel 30-06-06, 21:35   #32
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 43
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Natural Hormonal Enhancement

Opprinnelig lagt inn av Boxie

Da jeg prøvde ketose spiste jeg det jeg fikk anbefalt fra Lindbergklinikken. Da glykogenlagrene ble tomme ble jeg bare mer og mer utmattet. Jeg var i ketose, men hadde ingen fettforbrenning. Og jeg la på meg siden jeg spiste mer. Siden jeg ikke tilførte tilstrekkelig karbo som kroppen fikk forbrenne, jeg trente hardt, og kroppen ikke ville forbrenne fett så fikk jo ikke kroppen næring. Til slutt kollapset jeg og måtte ta karbo inn i kostholdet igjen. Jeg gjorde sikkert noe feil, men jeg fulgte den henvisningene jeg hadde fått fra klinikken.

Jeg aner ikke hvilken metabolsk type jeg er. Hvordan finner man ut det?

Det er enkelte kroppstyper som, uansett hvor lite karbohydrater de spiser, vil forsøke å forbrenne karbohydrater. Disse karakteriseres ofte som type 1, eller "slow metabolizers". Eneste måten å finne ut metabolsk type på er å svare på et spørsmålsark. Du kan få kjøpt sånne på internett. Ellers er det en ernæringsterapeut ved Arena Medisinske Senter i Oslo som driver med det.

Det du beskriver høres veldig ut som type 1. Altså er det ikke sikkert at den verste lavkarbovarianten er helt passende for deg. For meg som er type 2 (eller kanskje heller type 3) er det mye fett og veldig lite karbo som gjelder.

Men det er veldig vanskelig å si hva som er riktig i dette tilfellet. Litt som å sortere poteter over nettet.

En annen faktor kan jo også være spisevaner. Det er for eksempel lettere å overspise hvis man ser på tv eller leser når man spiser, stresser ved matbordet, spiser for fort, tygger maten dårlig, snakker med mat i munnen osv. I tillegg kan kroppen føle seg "utilfreds" på grunn av mangel på ulike smaker. Hvis man kun spiser søtt, surt og salt bør man kanskje innføre noen nye matvarer som er bitre eller sterke f.eks. Og så kan ting som kaffe og te forsterke sulten. Sånne ting er jo ikke enkle å rette på ved å legge til eller fjerne karbohydrater i kosten.