Vis enkelt innlegg
Gammel 30-06-06, 16:50   #29
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 43
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Natural Hormonal Enhancement

Opprinnelig lagt inn av Boxie

Jeg kan kun svare for meg selv, men jeg er i midten av 30-årene og jeg har aldri hatt metthetsfølelse. Som lita jente (under skolealder) kunne jeg spise 5 koteletter og da sluttet jeg bare fordi jeg ikke fikk flere. Men jeg har aldri vært overvektig, fordi jeg "oppfattet" dette tidlig (når man spiser mer enn storebror som er 10 år eldre så skjønner også små barn at noe er galt...hehe....) og spiste bare normale porsjoner hele livet. Samtidig som at jeg har trent mye. Magesekken min er IKKE vant til mye overspising, da har jeg vært svææært overvektig nå, men mulighetene har absolutt vært der. Og innimellom har jeg skeiet ut ordentlig. Husker blant annet mors hjemmebakte pizza da jeg var liten. Da spiste og spiste og spiste jeg!!!! Nam!!!

Og nei, metthetsfølelsen kommer ikke etter en halvtimes tid etter måltidet. Tvert imot. Jeg vet at en gjennomsnittlig kropp fungerer slik du beskriver, men min gjør altså ikke det. Men jeg lærte å leve med det og så lenge jeg vet at kroppen min får nok mat og bra mat så gjør det ingenting. For jeg har heller ikke særlig sultfølelse så det fungerer greitt. Jeg har også snakket med en ernæringsfysiolog om akkurat dette og hun sa at enkelte mennesker mangler denne følelsen. Vi er jo så forskjellige. Man må bare finne ut av hva som fungerer for seg.

Jeg går forresten ikke på lavkarbo (spiser litt rugbrød hver dag), jeg spiser vel heller lavglykemisk.

Jeg skjønner. Jeg har nok litt manglende metthetsfølelse selv. For min del holder det ikke å spise lavglykemisk. Jeg må spise veldig lavkarbo. Da fungerer metthetsfølelsen bedre. Og det tok lang tid å venne seg til.

Kanskje du er en kroppstype som passer til å spise en mer strikt diett med enda mindre karbohydrater og enda mer fett? Har du sjekket metabolsk type? Jeg har ikke alle fall aldri hørt om noen som har "defekt metthetsfølelse". Denne følelsen er hormonelt styrt, og kan som regel holdes i sjakk. Dette er vanskeligere for noen. For meg holder det å spise én liten pepperkake, så er overspisinga i gang.