Vis enkelt innlegg
Gammel 28-06-06, 14:01   #17
jankph
Seniormedlem

jankph sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 61
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Natural Hormonal Enhancement

Opprinnelig lagt inn av Boxie

Heisann! Min erfaring er at ved å spise karbo en dag så tar det et par dager før glykogenlagrene er tomme igjen, men det er vel så forskjellig. Det spørs jo hvor mye karbo du tar inn.

I NHE går man i praksis på lavkarbo, men tillater seg et karbemåltid til kvelds 2 ganger i uken, dag 3 og dag 7 (det er viktig å holde dette mønsteret, men første gangen man prøver dette bør det gå minst 7 dager med lavkarbo for å være helt sikker at man er i ketose). Dette siste måltidet for dagen skal bestå av mest mulig stivelsesrike karber, f.eks. ris, pasta, brød, gjerne frukt, og minst mulig fett og proteiner. Bare noen få gram fett, 10-20g proteiner og 50-60g karber. Hvis du trener VELDIG mye kan du tillate deg ubegrenset med karber (har ikke boka foran meg, men mener at det er omtrent det forholdet).

Ved å bare ha ett sånn karbemåltid er glykogenlagrene i praksis allerede tømt ved utgangen av neste dag, fordi man da jo igjen er på lavkarbo. Jeg har sjekket det med ketostixene, og jeg får - som det skal være - null utslag den kvelden jeg spiser karbemåltidet, men fullt utslag igjen om kvelden neste dag, m.a.o. så går man ikke ut av ketose om man følger dette opplegget (med mindre man storspiser karber selvfølgelig)

Hensikten med å spise om kvelden er at da får ikke kroppen mer mat den dagen, slik at økt insulinnivå ikke fører til økt fettlagring. Og neste morgen er insulinnivået allerede sunket igjen.

Jeg trener IKKE hardt, sykling og lett vektløfting, så pilates og gåtrening burde passe helt fint til dette. NHE legger ellers vekt på å spsie proteinrikt før og etter trening, spesielt styrketrening. Trener du mye kan det være lurt å legge treningen til dagen etter karbekvelden, fordi du da har mer overskudd enn de andre dagene.

Jeg skal være ærlig og innrømme at det hender jeg skeier ut på disse karbemåltidene, det blir gjerne hvitt brød med honning, eller iskrem, eller en øl eller noe vin, og det er godt å kunne kose seg litt.

Grunnen til at jeg gikk over på dette var at jeg rett og slett fikk et vanvittig utslett av et rent lavkarbo-kosthold. Utslettet forsvant da jeg en dag testet det ved å spise bare karber i noen dager...så alle reagerer forskjellig på lavkarbo, og alle må finne sin vei. Derfor er dette forumet så fint, for her er det alltid tips og råd å få.

Jan.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat