Vis enkelt innlegg
Gammel 25-06-06, 22:29   #8
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hva spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av kaspara

hva er tallerkenmodellen?

Syns jeg spiser mer enn jeg noen gang har gjort, har vært litt treig i magen også, men det er naturlig når jeg legger omm kosten.
Var på vekta idag, og til min store glede hadde jeg faktisk gått ned enhalv kilo siden jeg sluttet med eurodietten!
Var bekymra for at vekta skulle gå opp fort etter diettens slutt, men dette ser jo bra ut!

Tallerkenmodellen:

Opprinnelig lagt inn av MHM

Jeg anbefaler at du tenker på tallet 3 når du skal sette sammen maten. Det er fordi det er tre komponenter som alltid bør være i et måltid:

1) Proteiner (kjøtt, fjærkre, fisk, skalldyr, egg, cottage cheese). Det er veldig individuelt hvor mye man trenger, men minst 20 gram proteiner fire ganger om dagen kan være en grei tommelfingerregel. Det tilsvarer 100 gram kjøtt, fisk, kylling, skalldyr, eller 2,5 egg. Hvis proteinkilden er cottage cheese, så tilsvarer det er halvt beger. Man kan selvfølgelig lage en blanding av alle disse også. Det er i tillegg proteiner i ost og nøtter, men la dette være ”bonus-proteiner”.

2) Antioksidanter (grønnsaker, bær, frukt, urter, krydder). Mest mulig i hvert måltid. Men ha som tommelfingerregel at du minst har like mye grønnsaker som proteiner på tallerkenen. Helst dobbelt så mye. En halv teskje kanel er faktisk like mye antioksidanter som i et eple, så ikke undervurder krydder og urter. Bær er også suverent.

3) Fett (oljer, avokado, nøtter, tran, fet fisk). Hvert eneste måltid skal inneholde fett tilsvarende minst 1 ss olje eller ¼ avokado.

Så er det bare å kombinere i veg! Du savner kanskje matvarer som korn, yoghurt, ost, rødvin, smør, kokosfett, belgfrukter m.m.? Det er ikke noe galt i å bruke disse matvarene, men de er ikke essensielle for kroppen vår. De må komme i tillegg til annen mat. Proteiner, antioksidanter og fett er hva kroppen må ha. I hvert måltid!

Les mer her:

Startråd for dr. Lindbergs kosthold
Sammensetning av mat ved dr. Lindbergs