|
Sv: Blir man mer fruktbar av lavkarbo?
Opprinnelig lagt inn av Lise
Mensen har jo sin ekte funksjon: Rense ut blodet som ligger i livmoren. Tenk å få en menstruasjon som skal rense ut blod og vev som har lagt i mange måneder da... Og tenk om du slutter på pillen, kaster opp, eller glemmer en pille, og blir befruktet på gammelt vev som har vært der i flere måneder.... Så lenge en ikke har fått barn og ikke bare risikerer egen helse på det, så synes jeg ikke noe om å tukle slik med naturen. Naturen er laget som den er for en grunn.
Det er jeg enig i. Dere som ikke har pressa unger til verden bør være forsiktige. Det er lite som skal til for å ødelegge fruktbarheten. Skjønt befruktning på gammel livmorslimhinne går som regel ikke i praksis. Det blir aldri noe ut av det. Annet enn en veldig tidlig spontan abort.
Egget vil ikke feste seg sikkelig eller utvikle seg normalt dersom livmorslimhinna er av dårlig kvalitet. Så man risikerer ikke så mye der altså. Annet enn å få spontanabort a la kraftig mens.
Men på den annen side så kan jo så mye annet skje med tilføring av kunstige hormoner. De som starter tidlig med p-piller kan få nedsatt fruktbarhet på sikt og komplikasjoner som blodpropp og økt risiko for kreft. Men det er et valg man må ta. Mange sliter med store humørsvingninger, magekramper og store og lange blødninger. Jeg kan godt forstå at disse synes at p-pille regulert mens er som himmelrike å regne.
|