|
Sv: å telle karber????
Går du på Ketolysekuren og har tenkt å lykke MÅ du lære deg å telle. Det er ikke vanskelig uten disse programmene heller. Ikke lær andres (u)vaner. Gjør det skikkelig fra starten av, da har du større sjanse for å lykkes !
Skaff deg en liten digital kjøkken vekt (det regner jeg med at du allerede har siden du skriver hvor mange gram det er i det du har laget salaten av), kjøp DEN STORE MATVARETABELLEN - eller bruk den vi har å forsiden vår HER og bruk papir og blyant.
Dette tok meg ikke mange minuttene:
200g isbergsalat = 3 karber (de som sier du ikke behøver å telle tar feil!)
50g ruccola = 0,75 karber
100g agurk = 1,2 karber
150g rød paprika = 7.8 karber
100g kyllingfilet =0
100g skinke = 0
Det er totalt: 12 - 13 karber. Det sier seg selv at du ikke kan spise så mye du vil av denne ! De som sier du ikke behøver å telle tar feil ! Du lærer fort hvor mye det er i det du spiser. Men jeg vet (av egen og andres erfaring) at så lenge du skal gå NED i vekt bør du veie og telle hele tiden. Porsjonene har nemlig med å øke - og plutselig spiser du mer enn det du tror !
Fetaost har 1,5 karber pr 100 gram. Det er en av de med "mest" i, men 1,5 er ikke mye da ! Som en tommelfingerregel bør du regne 1 karb pr 100 gram ost, uansett type. Bruker du mye ost er det lett å gå i baret. mange bekker små vet du !
Brokkoli har 3,1 karber pr 100 gram - en god grønnsak å spise !
Blomkål har 2,9 karber pr 100 gram. Begge disse fyller godt i magen.
Isbergsalat er vann & grønnfarge og lite næringsverdi. Hjertesalat har mye mindre karber og mer næring. Ikke mye magefyll.
Agurk er også mest vann (96%) og er også lite næring i forhold til mengde. Lite magefyll.
Grønn paprika har 3,3 karber pr 100 gram. Gul har 4,4 og rød har 5,2 - hint hint !
Bruk næringstabellen og sett samme salat fra grønnsakene du finner der. Dess mindre karber pr 100 gram dess bedre - og dess mer kan du spise.
Det er veldig enkelt !!