Vis enkelt innlegg
Gammel 14-06-06, 18:26   #5
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: å telle karber????

Går du på Ketolysekuren og har tenkt å lykke MÅ du lære deg å telle. Det er ikke vanskelig uten disse programmene heller. Ikke lær andres (u)vaner. Gjør det skikkelig fra starten av, da har du større sjanse for å lykkes !

Skaff deg en liten digital kjøkken vekt (det regner jeg med at du allerede har siden du skriver hvor mange gram det er i det du har laget salaten av), kjøp DEN STORE MATVARETABELLEN - eller bruk den vi har å forsiden vår HER og bruk papir og blyant.

Dette tok meg ikke mange minuttene:

200g isbergsalat = 3 karber (de som sier du ikke behøver å telle tar feil!)
50g ruccola = 0,75 karber
100g agurk = 1,2 karber
150g rød paprika = 7.8 karber
100g kyllingfilet =0
100g skinke = 0

Det er totalt: 12 - 13 karber. Det sier seg selv at du ikke kan spise så mye du vil av denne ! De som sier du ikke behøver å telle tar feil ! Du lærer fort hvor mye det er i det du spiser. Men jeg vet (av egen og andres erfaring) at så lenge du skal gå NED i vekt bør du veie og telle hele tiden. Porsjonene har nemlig med å øke - og plutselig spiser du mer enn det du tror !

Fetaost har 1,5 karber pr 100 gram. Det er en av de med "mest" i, men 1,5 er ikke mye da ! Som en tommelfingerregel bør du regne 1 karb pr 100 gram ost, uansett type. Bruker du mye ost er det lett å gå i baret. mange bekker små vet du !

Brokkoli har 3,1 karber pr 100 gram - en god grønnsak å spise !
Blomkål har 2,9 karber pr 100 gram. Begge disse fyller godt i magen.

Isbergsalat er vann & grønnfarge og lite næringsverdi. Hjertesalat har mye mindre karber og mer næring. Ikke mye magefyll.

Agurk er også mest vann (96%) og er også lite næring i forhold til mengde. Lite magefyll.

Grønn paprika har 3,3 karber pr 100 gram. Gul har 4,4 og rød har 5,2 - hint hint !

Bruk næringstabellen og sett samme salat fra grønnsakene du finner der. Dess mindre karber pr 100 gram dess bedre - og dess mer kan du spise.

Det er veldig enkelt !!