Vis enkelt innlegg
Gammel 02-06-06, 16:11   #1
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Exclamation

Ikke få i deg flere enn 12 biter Natreen om dagen!

Satt og leste i et blad i dag (Norsk Ukeblad eller Hjemmet), og der var søtningsstoffer omtalt. (Vi har visst 11 som pr. idag er godkjent i Norge.)

Det var snakk om ADI (anbefalt daglig inntak), og der stod det at man ikke burde få i seg flere enn 12 biter Natreen om dagen. (Gjaldt Cyklamat). Det var snakk om et annet mye brukt søtningsstoff også (type oppi te), men jeg husker ikke i farten hvilket det var.

Tenkte jeg skulle nevne dette, da jeg selv til tider er en ivrig te-drikker, og bruker 3 biter natreen oppi koppen. Dvs. at jeg lett kommer oppi 12 biter i løpet av en dag.

Når det gjaldt brusdrikker søtet med Cyklamat, måtte man ikke overstige 5,7 liter - noe som jo i og for seg er veldig vanskelig.

Veldig spennende artikkel - det var nr. 18 (fra i år) av enten Hjemmet eller Norsk Ukeblad.