Vis enkelt innlegg
Gammel 01-06-06, 22:53   #6
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Raw Eggs for Your Health

Njaa... rå og rå, fru Blom... sellv foretrekker jeg nok til en viss grad å varmebehandle eggene i form av en "fuktig" eggerøre med fløte og smør.
Det er ikke nødvendig å spise eggene råe for å dra nytte av proteinene i egget.

Primærstrukturen er den enkleste og mest stabile formen av proteinet.

På grunn av de svake bindingskreftene så vil proteinformen påvirkes av miljøet. En temperaturøkning opp til 70 grader Celsius, og ved en økt saltkonsentrasjon eller endring i PH verdi, så vil enzymet/proteinet denaturere; dvs. miste sin tredimensjonale struktur.

Men ved en denaturering av protein kan de opprinnelige egenskapene til proteinet gjenvinnes. Dette kan skje etter maten er utsatt for moderat varme eller endringer i saltkonsentrasjonen eller PH verdien når kroppen skal nyttiggjøre seg av dette som en del av stoffskiftet vårt.

Ved koagulering derimot skjer forandringer som er endelige og vi ikke kan løse opp proteinet i vann. Protein koagulerer hvis de er i varme over 100 grader Celsius.

Det er derfor jeg støtter rådet om at en kjernetemperatur på i underkant av 70 grader Celsius i lammelår og annet kjøtt som stekes eller kokes, er det ideelle- også ut i fra kroppens evne til å nyttiggjøre seg av proteinene på en best mulig måte.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat