|
Sv: hva gjør jeg?
Opprinnelig lagt inn av Dingpot
Skal jeg si til h*n at jeg driver og søker jobber andre steder, og at h*n kan vente en oppsigelse så snart jeg har funnet noe? Kan jeg da regne med at han kommer meg i forkjøpet og sier meg opp? Det er jo ikke arbeidgiver som betaler sykepengene uansett, så de taper jo ikke noe på det sånn sett.
IKKE SI NOE OM AT DU SØKER NY JOBB !
Ellers syns jeg det var mye "tro'ing" og "mening" uten fakta grunnlag her.
Opprinnelig lagt inn av Fjonken
Oj, uten arbeidskontrakt står du farlig dårlig stilt. Du kan faktisk bli sagt opp på dagen og har egentlig ingenting du skulle ha sagt. Sjefen din kan gjøre akkurat det han vil.
Det er vel ikke helt korrekt Fjonken. Har du lest arbeidsmiljøloven ??
Jeg har boka foran meg og har snakket med fagforeningspersonen hos oss. Vedkommende sier at om man har utgått kontrakt/prøvetid og har fått muntlig beskjed om fast ansettelse, dvs. man jobber fortsatt der og har mottatt lønn/lønnslipp, altså om man ikke har jobba svart da, så er dette i seg selv bevis for at man er ansatt og man er i henhold til arbeidsmiljøloven å betrakte som ansatt. Det er ikke lov å ha langvarig midlertidig ansatte med mindre det er vikariat, praksisarbeid, arbeidsmarked tiltak eller idrettsutdøvere under spesielle avtaler. Alle skal ha kontrakt og det er arbeidsgiverens ansvar å sørge for at slik er skrevet. Vis til Paragraf 14-9 i arbeidsmiljøloven.
Arbeidsmiljø loven gjelder for alle lønnsmottakere, om man har kontrakt eller ikke. Alle har krav på 1 mnd oppsigelsesfrist. I prøvetid 14 dager. Men din prøvetid er å anse som avsluttet siden du har fortsatt uten ny kontrakt. Det står masse om dette i paragraf 15 i loven. (Sitter med boka foran meg). Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige.
Paragraf 15-8 handler om oppsigelsesesvern. "Er man helt eller delivs borte fra arbeidet på grunn av sykdom eller ulykke, kan man av denne grunn ikke sies opp de første 12 månedene etter at arbeidsuførheten inntrådte".
Og som sagt, han man mottatt lønn fra arbeidsgiver og det er betalt arbeidsgiver avgift for en, så er man beviselig ansatt. Man sitter ikke med bevisbyrden selv her - den er det arbeidsgiver som har !
Det er ikke bare bare på si opp folk altså. Du kan også få fri rettshjelp om du trenger det. Skal finne noen telefonnr for litt av hvert og sende deg på PM !