Vis enkelt innlegg
Gammel 29-05-06, 04:25   #24
Kristian
Seniormedlem

Kristian sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 58
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Kjøttdeig som har stått ute = må kastes?

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Det er nok med 1 stk e-colie-bakterie i maten..Dersom du lar maten stå på benken i 1 time har du allerede fått noen hundre ut av denne ene.. 30 min senere er antallet oppe i noen tusen.. 2 timer senere er det rett og slett livsfarlig å spise maten.. Vil du ta den risken? Jeg gjør det i allefall ikke en gang til.. Jeg har lært..!

Det var da fryktelig hvor fort disse bakteriene dine vokser da fjonken. Hos meg vokser ikke E-coli så fort. De har en fordoblingstid på ca 30 minutter. Det vil si at en coli blir til 64 i løpet av 3 timer hvis forholdene er gunstige. Og det skal nok noen millioner til før de fleste E-coli blir farlig. Men det finns også noen varianter av E-coli som er langt farligere altså.
Jeg smaker alltid på maten og er jeg i tvil om maten smaker normalt så kaster jeg den. Bruk smaksløkene folkens, vi har fått dem for å bruke dem.

Maten skal settes kaldt så fort som mulig ja, setter maten i kjøleskap når den kommer under 50 grader.
Tining av mat er også viktig å gjøre riktig. frossen mat skal legges i kaldt vann eller tines i kjøleskap.

Det er bare proteinrik mat vi er nødt til å være forsiktige med.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat