|
Sv: sulten på lavkarbo?
Hei!
Jeg har vært kjempesulten på atkins.
Selv etter at jeg har spist så mye middag jeg orker.
For meg har det vært sug etter noe "lettere" mat. Litt søtt og friskt, som f.eks frukt og bær.
Mange er avhengig av sukker, og da anbefales det å holde seg het unna sukker til suget er borte.
Jeg vet ikke helt om behovet for søtt skal bli helt borte?
Det kommer vel an på hvor store problemer en har, og hvilken vektreduksjonslinje en legger seg på - men jeg tror de fleste vil gjøre lurt i å legge inn litt søtt/friskt i løpet av dagen. Kanskje rett etter middag, så blodsukkerstigningen ikke blir så stor.
Om en ikke skal være i ketose, kan en spise et eple og litt mandler med cottage cheese og kanel. Evt bytte ut eplene med bær.
Om en må holde karbene under 20-30, går det an å lage en dessert med søtstoff. Mange oppskrifter her inne.
Det er også mange teorier på hva som bremser vektnedgang - det være seg nøtter, melkeprodukter og søtstoff.
Det må en sikkert prøve seg fram på. Men jeg tror det er viktig å være forsiktig med å kutte ut altfor mange matvarer i hverdagskosten sin. Både fordi det er sundt å spise variert - og fordi faren for å sprekke og kaste alt på båten fordi en blir lei.
Og om søtstoff ikke er optimalt, så lever vi vel ikke optimalt på noen områder noen av oss - og med mindre en er av de få uheldige som ikke går ned i vekt når en spiser søtstoff, så er det langt bedre med en dæsj av dette i en lavkarbodessert sammen med et ellers velbalansert lavkarbokosthold enn kjempesprekk på pizza&bamsemums etter ukers frustrasjon.
Det er lett å bli veldig ivrig, og så flink at en til slutt mister motet.
Og de fleste går ned på mange ulike varienter av lavkarbo - det viktigste blir vel å holde seg til prinsippene i de ulike retningene.
Vil du ha mer frukt/bær ( Lindberg) , så må du også kutte litt ned på fettstoffer. Han anbefaler cottage cheese og yoghurt i stedet for fløte, f.eks.
Ta signalene i kroppen din på alvor. Vi er ikke alle skapt for samme type kost, og det å finne sin egen lavkarbovei er avgjørende for en vellykket permanent kostomlegging.
Og til sist : det aller viktigste for å gå ned i vekt, er å trene! Gjerne før frokost - supert for forbrenningen!
Lykke til!

|