|
Sv: Metformin
Metformin gis som regel til pasienter med PCOS og/eller insulinresistens. (Insulinresistens hører med ved PCO syndromet, men man kan ha insulinresistens uten å ha PCO) Det eneste metformin/Glucophage gjør, er at den øker insulinfølsomheten i vevet ditt. Det vil si at insulinet virker bedre rundt om i kroppen. Det vil igjen si at du ikke trenger å produsere så mye insulin. Man tar metformin for å avlaste bukspyttkjertelen (omtrent det samme som skjer ved ketose). Når insulinet ditt kryper nedover, så vil det være lettere å gå ned i vekt. Det står t.o.m. vektreduksjon som bivirkning i pakningsvedlegget....
Det sies at det ikke er vits i å ta Metformin om man er i ketose, da ketosen i seg selv senker insulinnivået. Men jeg tror mange tar den allikevel.....
Det har en klok person her inne forklart meg..
Noen får også medisinen uten å ha fått diagnose insulinresistens, men det er fordi insulinresistens ikke er en bestemt ting som påvises av en test. Det er flere faktorer som må være tilstede, - uten at jeg kan gi noen nøyaktig forklaring......