Tråd: Metformin
Vis enkelt innlegg
Gammel 23-05-06, 20:47   #10
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Metformin

Metformin gis som regel til pasienter med PCOS og/eller insulinresistens. (Insulinresistens hører med ved PCO syndromet, men man kan ha insulinresistens uten å ha PCO) Det eneste metformin/Glucophage gjør, er at den øker insulinfølsomheten i vevet ditt. Det vil si at insulinet virker bedre rundt om i kroppen. Det vil igjen si at du ikke trenger å produsere så mye insulin. Man tar metformin for å avlaste bukspyttkjertelen (omtrent det samme som skjer ved ketose). Når insulinet ditt kryper nedover, så vil det være lettere å gå ned i vekt. Det står t.o.m. vektreduksjon som bivirkning i pakningsvedlegget....

Det sies at det ikke er vits i å ta Metformin om man er i ketose, da ketosen i seg selv senker insulinnivået. Men jeg tror mange tar den allikevel.....

Det har en klok person her inne forklart meg..

Noen får også medisinen uten å ha fått diagnose insulinresistens, men det er fordi insulinresistens ikke er en bestemt ting som påvises av en test. Det er flere faktorer som må være tilstede, - uten at jeg kan gi noen nøyaktig forklaring......