Vis enkelt innlegg
Gammel 19-05-06, 09:32   #10
bikini
Medlem

Medlem siden: May 2006
Alder: 56
bikini er på en erverdig vei

Sv: sukker og karbofritt liv - mulig i lengden?

Hei alle sammen, og takk for mange fine svar,
uff, nei, det var jo ikke meningen å sutre over et "tapt liv", men en erkjennelse av at det blir å stille seg litt "utenfor" når en velger et lavkarboliv. (Dessuten var jeg nok litt preget av det ufyselige været igår som kunne gjøre enhver morrokråke deprimert!) Det er jo ikke å komme bort fra at det gjør noe med sosiale lag når man spiser lavkarbomat, for det er jo strengt tatt ikke bare kaker vi snakker om her. Men det er pastasalater eller bruscetta (som i hvert fall våre venner ofte serverer...), eller det er svigermors søndagsmiddag (med fløtegratinerte poteter og litt for lite kjøtt/fisk og grønnsaker....). Men det er klart - jeg vet at det er en lavkarbo diett som må til for meg, for jeg har spist "sunt" (=myndighetenes anbefalinger... ) i alle år, og bare gått sakte oppover.

Nile, du hadde kjempemange gode poeng og tanker, og jeg er enig i at det er for å glede MEG at jeg i tilfelle tar et kakestykke (men det har jeg selvfølgelig ikke gjort nå...), likevel føler jeg at det blir sett på som "sært". Vi er vel ikke der ennå, samfunnet i øvrig, mener jeg, at det er akseptert at man velger slike ting bort? For hva ser vi alle steder når vi skal "kose oss" - jo, det renner over av kjøpepizza og brus, is og potetgull! Er det rart ungene i Norge idag blir feite! Igår hadde begge barna mine avslutninger på hver sin aktivitet...og hva "feirer" de med - pizza og brus,selvfølgelig! Etter håndballkampen. Når det er samfunnets norm for hva "kos" er, så føler i hvert fall jeg meg ganske motarbeidet! Hbvorfor er det så få som kommer med noen alternativer?

Vi tok en annen vri på barnebursdagen til ti-åringen i år - "veggisbursdag" . Ikke fordi jeg ikke ville ha kjøtt, men fordi vi fant ut at hvis det bare var frukt og grønt, måtte det bli spist, og ikke bare pølsene, snopet og kakene! Ungenen kom kledt som grønnsaker og gumlet i vei; grønnsaker m rømmedipp, fruktspyd og vann og forskjellige fruktjuicer til drikke. Ingen godteri...bare frukt o grønt, nøtter og popcorn...og ja, en gulrotkake da (det var jo endel karber, men i forhold til en vanlig barnebursdag var det jo ikke no´!). Og det beste av allt var når flere unger uoppfordret sa at det var den kuleste bursdagen de noen gang hadde vært i ! Det var verdt all jobbingen (for det var mye jobb i forkant...).

Så, ja, et hjertesukk over et slikt usunt samfunn vi lever i.

Ellers så håper jeg ikke at jeg fremstilte det slik at jeg tenkte over "mulighetene" til å spreke i en skikkelig karbo-orgie og så gå over på induksjon igjen...og gjøre en karriere av det? jeg tenkte mer på hva konsekvensen blir hvis det noen gang skjer (ingen er vel helt perfekt?). jeg var klar over at induksjonenblr mindre og mindre virksom for hver gang man tar den, det har jeg lest om av flere av dere på sidene her.

Nei, så jeg fortsetter jeg...etter mine "kalkulerte sprekker" (et par glass vin på mandag på eksamensfest, og et par, tre på 17.mai...), er jeg igang igjen. Denne helgen blir vin-fri. Lurer også på om jeg spiser for mye oster (jeg eeeelsker godt modne oster som camembert og roquefort...), så at Ken Hallstensen i Mat og helse (og flere her inne)skriver at for mye melkeprodukter kan hemme vekttap (føler bare at kjøtt og fisk, fisk og kjøtt blir litt mye noen ganger ... ). Jaja, får teste ut det.

mvh
bikini (lenge til... )

bikini er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg generelt, ketolysekuren når jeg må! Svar med sitat