|
Sv: Serotoninresistens
Opprinnelig lagt inn av mofe
Psykiatri og kosthold sto det om i en Mat&Helse-utgave for en stund tilbake - utrolig interressant! 
Evrydyke; har du noen synspunkter på hvordan dette blir når man går på SSRI - i mitt tilfelle Zoloft - for å øke serotoninnivået i kroppen? Altså i forhold til dette med å være serotoninresistent/utvikle serotoninresistens.
Og - sier boken noe om i hvor stor grad man blir resistent?
For reistent betyr jo.. "for livet", gjør det ikke? (tenker på resistente bakterier etc.)
Jeg bare tenker på om "resistensen" avtar over måneder/år (med utgangspunkt i at man kutter kraftig ned på sukker, såklart)?
Eller - fordi hjerneceller byttes ut med "jevne mellomrom" (?) - så vil det være fullt mulig å "bygge ned resistensen"?
*engasjert* 
Jeg er på ingen måte sikker i min sak, men jeg kan prøve å tenke litt høyt om dette.
Når man er insulinressistent, så har man ikke helt utviklet diabetes, og man kan stoppe progresjonen ved å kutte ut sukker og la bukspyttkjertelen hvile , slik at den får bygget seg opp igjen. Man vil nok alltid tåle sukker dårlig, men man kan holde seg fin så lenge man unngår høyglykemiske næringsløse saker.
SSRI er seretonin reopptaks hemmere. Dvs at for å gi kroppen din mer tilgang på seretonin, så gjør de slik at nervesynapsene ikke kan ta tilbake seretonin.
Hvis dette er en nerve : = = = = , så sender nerven signalstoffene nedover og ut i mellomrommene før det går videre, og det som ikke blir tatt opp av mottakerne i neste synapse, det blir tatt opp igjen. Og seretonin er ikke noe som blir jevnt utskillt, men kommer i puljer, og når da puljene kommer skjelden, så sørger ssri for at ingenting av det som er går til spille og sørger for at alt blir tatt opp, og på den måten mener de å gi sns mulighet til å bygge seg opp igjen og normalisere seg.
Så slik jeg har forstått første innlegget, så er det fordi man kommer i ubalanse pga feks for mye sukkerinntak og utvikler en nedsatt følsomhet for seretonin fordi man har blitt overeksponert for det, at man blir deprimerte og utslitt.
Hm.. spennende.