|
Sv: Pollenallergi og matintoleranse og.. ææh!
Jeg forstår godt at du er frustrert, det er nemlig ikke så greit med allergi.
Selv er jeg allergisk mot older, hassel og bjørk. Jeg har ikke oversikt over alt man kan kryssreagere på, men jeg skal se om jeg klarer å finne lista mi et eller annet sted. Personlig reagerer jeg på mandler og valnøtter hele året, mens jeg reagerer på andre typer nøtter, gulrot, alle melontyper og til dels tomat, pære og eple kun i allergisesongen. Noen tips har jeg likevel:
1. Ikke få panikk
2. Start med allergimedisin (tabletter) i god tid før pollensesongen starter, det tar litt tid å "bygge opp forsvaret." (Obs! Older begynner som regel i februar/mars og burota kommer i september tror jeg. Vanligst er det likevel med bjørkeallergi, bjørka blomstrer i april/mai. Sesongen avhenger selvfølgelig også av hvor i landet du bor..)
3. Unngå matvarer og andre stoffer du reagerer på. For å få greie på hva du ikke tåler er det prøving og feiling som er metoden. Det går selvfølgelig an å ta en såkalt prikktest, men det ville blitt veldig omfattende hvis du skulle teste deg selv for alt mulig. Jeg er ogå usikker på om matvarer omfattes av prikktesting.
4. Bruk også øyedråper/nesespray hvis det blir ille.
5. Hold det rent i hjemmet ditt og ikke luft når det er fint vær og blåser mye (mye pollen vil komme inn i huset...)
6. Ha et sunt kosthold og ikke press deg selv for hardt i allergisesongen. Det er helt normalt å bli litt slapp og ute av lage når pollenblomstringen er på topp. Det er ikke uten grunn at vi allergikere kan få ekstra tid på eksamener etc. hvis vi vil.
Dessverre er allergi en mer eller mindre kronisk sykdom som man må lære seg å leve med på best mulig måte, slik er det bare. Jeg håper likevel at du vil klare å finne deg bedre til rette etterhvert, selv om det er en gul støvsky utenfor vinduet ditt og du må gi avkall på en del matvarer noen uker/måneder av året 
|