|
Sv: Trøtt av karber?
Opprinnelig lagt inn av Fjonken
Jeg reagerte ikke så voldsomt på sukker da jeg spiste lavkalorimat. Ei heller da jeg spiste helt på trynet.. Så det forunder meg litt at reaksjonen har blitt forsterket. Jeg hadde trodd at reaksjonen skulle gått den andre veien liksom.. høyere terskel og mildere symptomer..
Lavkarbo har jeg holdt på med siden jeg meldt meg inn her.. Så jeg har ikke holdt på så veldig lenge.
Det er mulig du har lav toleransegrense for karber på grunn av insulinresistens, men det du beskriver er ikke noe ukjent fenomen. Snarere tvert i mot - er det ganske vanlig blant de på ketogene dietter.
Det er ikke det minste rart at du reagerer slik på karber/sukker. Husk at dette er noe du har vennet kroppen AV med. Når du plutselig inntar det igjen (i større mengder enn kroppen din NÅ er vant med) reagerer kroppen fordi den da får en OVERdose av noe du ikke har spist på lenge. Du hadde abstinenser da du kuttet ut, - så får du naturlig nok en reaksjon når du tilfører "stoffet" igjen. Det virker fortere, og reaksjonen du ikke merket noe av når du var "misbruker" blir mange ganger sterkere når kroppen din er "ren". En annen ting er at blodsukkeret stiger fort og synker igjen, - og dermed får du ubalanse som i tillegg til at du blir trøtt også kan føre til at du blir direkte uvell, - småkvalm og svimmel. Det er ikke farlig, det er ikke uvanlig og det går som regel over i løpet av et par timer
Jeg har det slik hver eneste 17. mai, når jeg spiser sviger sin gravlaks og fløtestuede poteter + deilig kremkake med rørte jordbær til dessert. Hver eneste 17. mai ettermiddag sier jeg "aldri mer" og enten legger jeg meg eller så drar sambo meg med på golfbanen....selv om jeg er nesten i koma !