Vis enkelt innlegg
Gammel 27-04-06, 11:39   #7
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 49
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Operasjon - erfaring noen?

Tar en liten oppsummering på flere innlegg i svaret jeg, siden det har kommet så mye bra innlegg.
Først BMI. Ja, jeg kvalifiserer...
Så til det med å spise for lite.. jo, det er jo noe jeg alltid har vært klar over. Problemet er at de som følger "vanlige" ernæringsråd ikke helt evner å se at det faktisk går an å spise for lite uten å bli tynnere. ("jeg gikk ned alle de 3 kilone på bare et par uker jeg når jeg begynte å spise mindre", gjerne etterfulgt litt senere av "jeg kan ikke psise så mye jeg vil jeg heller (legg merk til at de aldri sier "hva jeg vil").... )
Dette er folk jeg har delt leilighet med og gått mer eller mindre oppå i to år, og de burde kjenne både meg og mine vaner ganske godt selv om det er noen år siden. Men det virker som det kommer en eller annen sperre for de på at så lenge det virker for de så må det jo virke for andre også. Begynner å tro at de tror jeg juger...
For noen år siden hadde jeg en skikkelig dårlig periode hvor jeg stort sett jobbet og sov, orket ikke være sosial eller å tenke på å lage ordentlige måltider o.l. Sovnet som regel før jeg fikk laget middag osv. Hadde et fast måltid om dagen, nemlig lusnj. Som stort sett var salat eller youghurt med musli. Resultat? Opp nesten 20 kg.... Eller 10-15. Noe som igjen trigget min gamle hang til å kvitte meg med det jeg spiste (grenset mot bulimi en stund på vgs.) og jeg gikk opp de siste 5... Dersom de tidligere omtalte veninnene hadde levd på den måten hadde de vært lagt inn for underernæring nå. Og derfor er det sikkert vanskelig for de å tro på at jeg faktisk levde på den måten.
Nå er det jo forskjell på å spise lite og å spise lite, så jeg kan gi et eksempel. Jeg kan fint glemme å spise på nesten 2 dager i helgene, særlig hvis jeg er opptatt med ting hele veien. Kan bli litt sulten, og "bare rekke noe" først, og da er det glemt etterpå. Kommer på det søndagkveld ofte at "oi, jeg har visst ikke spist siden fredag kl 3.... "
Jeg hadde klart å komme inn i et bra mønster med litt mat hver 3-4 time, men etter å ha drevet med oppussing i nesten to måneder i vinter så datt jeg av lasset igjen....
Grunnen til at jeg reagerte så mye på det er vel at de bekrefter de fordommene jeg har mot "tynne og perfekte" mennesker. Og når jeg da i tillegg sliter med å få meg fast jobb, bare hopper fra vikaroppdrag til vikaroppdrag, mens de sitter med samme utdannelsen og kan velge melleom flere jobber, så kan jeg ikke helt la være å anta at diverse arbeidsgivere også har samme instilling... Forståelig nok, jeg hadde tenkt det samme jeg, så ærlig er jeg...

Det stemmer at jeg har gått på fedonkurs ja, på klinikken. Fikk beskjed første dagen at med min insulinresistens og PCO kunne de ikke garantere meg noe resultat på vekta, bare på helsa... Ikke særlig inspirerende. Og jeg har forsøkt å få både xenical og reductil tidligere, men fått beskjed om at det er beregnet på å sette ned apetitten, og å blokkere fett, så lenge jeg hverken overspiser eller siser fettrik mat så ville det være 1000 kr ut vinduet hver mnd....
Har tenkt på å begynne på klinikken ja, men syns det er litt avskrekkende at det på hjemmesiden står at en konsultasjon koster 1700! Betaler man det hver gang? Hvor ofte må man gå?

Har begynt hos homeopat, egentlig pga allergi, men han mente at det kanskje vil løse endel ting å tilføre kroppen naturlig progesteron. Noen som har erfaring med det?
Han kunne ikke gjøre det nå samtidig som jeg går på pollen-middelet, men kanskje utpå sommeren... så kanskje jeg prøver det først, og går på klinikken til høsten hvis det ikke har nedret seg noe.... Samtidi som jeg hele tida jobber med spisemønsteret mitt selvfølgelig.