Vis enkelt innlegg
Gammel 13-04-06, 21:20   #13
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Nei, nå...! For svarte!

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Tenkte nå mer på pH-balansen i kroppen jeg da

Javel.... du skrev syreforgiftning, - og jeg gikk ut fra at du mente ketoacidose, siden det de skriver om i den artikkelen det refereres til her i denne tråden.

På samme måte som med kroppstemperatur, så er kroppen veldig flink til å regulere pH-verdien i blodet vårt. Normal nivået bør vel ligge på rundt 7.35-7.45 (svakt basisk) så vidt jeg erindrer.

Du har selvfølgelig helt rett i at man et stort inntak av KUN syredannende mat i kosten så vil kroppen "stjele" mineraler fra vev, skjelett og muskler, som over tid vil medføre meget sure forhold i hele kroppen. Det vil selvfølgelig være skadelig på samme måte som annet ensidig kosthold er det. Det er her mikroformer (bakterieliknende organismer) kommer inn i bildet, de elsker sure miljøer og bosetter seg der det er surt nok. Det er disse som gjør skade. Etter mange år med denne slitasjen på kroppen begynner man å få plager, allergier, sykdommer og lidelser, samt at kroppen forfaller sakte men sikkert.

Men OM man blir "sur" i kroppen er det ikke dermed sagt at vi blir syreforgifta. Som regel merker man klart problemer lenge før det kommer så langt og gjør forhåpentligvis noe med det. Sur mage er et godt tegn på at en spiser/drikker noe en ikke tåler. Et glass cola light har en pH på 2.5, sier jeg sjøl at det ikke hjelper på sur mage. Da bør man kutte ut matvarer som kjøtt, fisk, skalldyr, egg, ost og drikke som kaffe, te,cola juice etc. en periode. Som regel vil man fort bli kvitt problemet.

Tror vi er helt enige her jeg Kristian. Spiser vi riktig lavkarbo får vi i oss nok grønnsaker og andre basiske matvarer som motvirker/regulerer surhetsgraden. Er man i aktivitet og trener hjelper det også på. Om noen velger å følge et ensidig kosthold av en eller annen sort (som jeg iallefall føler ansvar for å advare mot - og HAR advart mot) så er det ikke mye vi kan gjøre. Dessverre. Det er ikke alltid det nytter å fortelle om konsekvensene heller. Og siden konsekvensene tar før de viser seg, så er det ikke alltid det ses i sammenheng med kostholdet.....

Men det var ikke det tråden handlet om da... Nå er jeg visst like langt utpå viddene her !