|
Sv: Kalorier vs karber
Opprinnelig lagt inn av Fjonken
Protisbehovet er vel 2 g pr kilo kroppsvekt. Veier jeg 82 kilo blir det 164 g pr dag. Men hva blir det dersom jeg vil ned i vekt?
Trener du veldig mye, siden du trenger så mye som 2g x kroppsvekt i proteiner ? Normalen ligger vel på 1,5g x kroppsvekt ? Jeg hadde iallefall lagt kraftig på meg om jeg hadde spist 2g x kroppsvekt i proteiner. Det er altfor mye for meg.
Atkins sier at OM du har problemer og må telle kalorier (noen av oss må dessverre det også, selv om det egentlig ikke skal behøves), så er det mest optimale å ligge på 10-12 ganger kroppsvekt i pund pr dag. Dvs. for meg som veier 64 kg/141 lb, så bør mitt kaloriinntak ligge på mellom 1410 og 1692 kalorier pr døgn om jeg vil gå ned i vekt. Det er ikke noe problem, selv med 75 % fett 25 % protein og 5 % (20 karber). Om jeg på grunn av høy FETTandel ligger høyere i kalorier legger jeg ikke på meg, -snarere tvert i mot. Det er jo det som er litt av cluet. Dess mer riktig fett du spiser, dess mer fett forbrenner du.
Det er selvfølgelig snakk om porsjonskontroll også. Spiser man for lite eller for mye vil man ikke gå ned i vekt. 50-60 gram protein pr måltid er noe i overkant av hva en kropp i normal aktivitet tåler (uten trening).
Når det gjelder oppkarbing er det mange dette funker for, men dessverre minst like mange det IKKE hjelper for. Her må man prøve seg frem. En gang i uka burde holde og man oppdager fort om det har motsatt effekt.
Som Jan sier er det vikrig å karbe opp med pasta, ris elle poteter og ikke sjokolade. Sistnevnte virker mot sin hensikt. Videre er der lurt å karbe opp i dagen siste måltid. Da får man blodsukker ubalansen og påfølgende reaksjoner når man sover. Det kan for noen bli riktig ubehagelig i våken tilstand. Personlig vet jeg at såkalt "oppkarbing" ikke funker for meg. Jeg legger på meg og bruker minst 2 uker på å ta det av igjen. Dessverre.
Dessverre finnes det ikke noe fasit svar for dette heller. Vi er så forskjellige at hver og en må prøve seg frem for å finne SIN metode....