Vis enkelt innlegg
Gammel 09-04-06, 14:03   #8
jankph
Seniormedlem

jankph sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 61
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Kalorier vs karber

Min måte er oppkarbing om kvelden dag 3 og dag 7, f.eks. tirsdag og lørdag, ellers i uka vanlig lavkarbo, maks 20kh/d, 4 måltider om dagen maks 20-50g protein pr måltid, passe mye med fett. De to siste måltidene dag 3 og 7 er rene karbemåltider helst helt uten fett/protein, som oftest ris (100g delt på to måltider), eller to-tre skiver godt rugbrød, eller Fedonbrød med mager ost, kanskje honning, eller en bit sjokolade (IKKE 70%) eller to, eller en kurv med druer. Neste dag er det tilbake på lavkarbo.

Om kvelden etter karbomåltidet er ketostixen knapt rosa i det hele tatt, men neste dag er helt mørk igjen, så dette ser ut til å fungere utmerket.

Om det er rett eller ikke, vet jeg ikke, men jeg legger også evt. alkoholinntak til karbekveldene, noen ganger har man jo lyst på litt ekstra kos.

Å karbe seg bare på sjokolade blir jo helt feil...der er det gjerne mer fett en karbohydrater, ikke rart at man da legger på seg. Poenget er at oppkarbingen skal bestå av så 'rene' karber som mulig, og helst så mye stivelse som mulig, ikke sukkerkarber.

Grunnen til at jeg begynte med dette er ikke bare 1) fordi vekta har stått helt stille i to måneder (men jeg har jo bevist for de som ikke vil tro det at jeg kan spise så mye fett jeg bare vil uten å legge på meg, bare jeg holder meg unna karbene) men mest 2) fordi kjente at treningen ikke gikk så bra som den burde, vekselvis kardio (sykling) og vekter annenhver dag. Det ble bare et ork, og det var ikke bra.

Ifølge Rob Faigin, som har skrevet boka om NHE, så virker vekt- og styrketrening bedre på fettforbrenning enn utholdenhetstrening. Sistnevnte brenner rett nok mer kalorier under selve treningen, men vekttreningen setter igang en fettforbrenningsprosess i etterkant av treningen, noe ren kardiotrening ikke gjør. Dagen etter styrketreningen er måltidene mine mer proteinrike enn fettrike, for å bygge opp musklene, mens jeg dagen etter det pøser på med fett fordi jeg skal forbrenne det mens jeg trener på sykkel. Vel, det er min filososfi.

OK, jeg får se hvordan det går. Jeg føler meg ihvertfall bedre etter treningen nå enn jeg gjorde før, da var det bare slitne muskler i dagevis, jeg kom liksom aldri til hektene igjen.

Jeg reiser en del i jobben og dette opplegget passer helt perfekt, fordi jeg slipper å ha dårlig samvittighet for å skeie ut med hotellmat og litt vin iblant, bare jeg går tilbake på lavkarbo igjen dagen etter. Noen ganger blir det litt rot i systemet pga det, kanhende det blir 2/7 eller 3/6 i stedet for 3/7, men jeg forsøker å la det gå minst 2 dager med lavkarbo mellom hver oppkarbing.

Jan.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat