Vis enkelt innlegg
Gammel 06-04-06, 21:03   #17
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Tenk deg slank

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Der er ikke jeg enig med deg altså. Jeg tror mer på tilfeldigheter enn at tanke alene kan helbrede sykdom. Det finnes mange historier om dette, men ingen vitenskapelig dokumentasjon på at tanker faktisk kan helbrede. Jeg ser på dette fra en skeptikers ståsted. Og siden vi står på hver vår side av elven er det ingen vits å dra i gang en diskusjon om dette. Da blir det mye synsing. Med mindre du kan vise til vitenskapelige bevis for å støtte dine påstander.. Da kan det være jeg lar meg overtale og skifter side.

Jeg har fått med meg at vi er uenige Og jeg skjønner etterhvert at du er en Skeptiker med stor S

Jeg synes absolutt det er nyttig å diskutere selv om man er uenig jeg... det er jo da man får frem forskjellige aspekter ved saken? Jeg prøvde å forklare hvorfor jeg var uenig med deg, lurte på hva du mente - og du svarte helt flott på det.

Jeg er for lat til å grave frem beviser osv, selv om de finnes. Tror ikke jeg overbeviser deg uansett, og det er ikke så viktig for meg. Men det er synd hvis folk ikke vil prøve en enkel og effektiv metode fordi de ikke tror på at det virker... Det er faktisk ikke noe hokus-pokus i det hele tatt med NLP - det er en praktisk og vitenskapelig metode.

Opprinnelig lagt inn av 2b1

Om NLP

Hvor lenge vil du betale dyrt for å få lov til å stange hodet i veggen når du aldri når lenger enn til nabocella?
Omtrent slik var problemstillingen for psykologistudent Richard Bandler i USA en gang på 70-tallet. Han var lei, og han ville noe annet. Han ville ha resultater - nå! Ikke om flere år.

Derfor startet han og hans professor John Grinder et nytt studium. De trakk inn eksperter på nevrologi, lingvistikk og kybernetikk, og de modellerte USAs mest anerkjente terapeuter og rådgivere. Og slik hamret de ut det som etterhvert er blitt til NLP - NevroLingvistisk Programmering.

Å forklare NLP med få ord er ikke mulig. Dels fordi NLP er summen av ulike elementer som støtter og forsterker hverandre, og dels fordi NLP snur en god del antagelser om livets begrensninger på hodet.

NLP er sammensatt av moderne viten innen Nevrologi - sansing og grunnlag for bevissthet,
Lingvistikk - hvordan vi bruker språk i egne tanker og kommunikasjon med andre, og
Programmering som står for innlæring og endring i adferdsmønstre - en forutsetning for å oppnå resultater!

Formålet med NLP er å være nyttig, gi deg flere valgmuligheter og forbedre livskvaliteten.
Nyttigheten måles enkelt ut fra om det virker eller ikke. Og jo flere valgmuligheter du har, jo bedre valg kan du ta. Som en av NLP-grunnleggerne, sa: "Ett valg er intet valg. To valg er et dilemma. Først når du har tre valg, kan du snakke om å velge!"

Vi har alle vår egen oppfattelse av virkeligheten. En kunstner, en entreprenør og en eiendomsmegler vil alle se helt forskjellige ting i ett og samme landskap. Det er dette subjektive i tilværelsen som NLP gjør bruk av.
Ved hjelp av bilder, lyder, fysiske følelser, lukt og smak danner vi oss våre oppfattelser om omgivelsene og virkeligheten rundt oss. Alle våre tanker, ideer, utsagn og opplevelser bygger på sanseinntrykk.
Det sier seg selv at sansesystemene utgjør en kraftig og effektiv påvirkningskanal.

NLP-modellen er under stadig utvikling, og dens innflytelse øker over hele verden. Den startet innen terapi, og har spredt seg videre til helsevesen, sport og idrett, skole og utdanning, politikk, teater/opera og ikke minst salg, lederskap og kreativitet innen forretningslivet.

På engelsk snakker man om "the Art and Science of Neuro-Linguistic Programming".
Kunst (Art) fordi NLP åpner opp for et betydelig rom for personlig stil og utforming for den enkelte utøver. Dette gir et mangfold og en frodighet som ikke kan uttrykkes presist i noen lærebok.

Vitenskap (Science) dels fordi modellen bygger på nevrologi, lingvistikk og programmering, og dels fordi NLP gjør bruk av metoder og prosesser for å studere mønstrene bak fremragenhet. Dette er idag kjent som modellering og brukes mer og mer innen forretningslivet og andre områder.

Hvis du vil lese mer om NLP, anbefaler jeg et søk på nettet. Der finner du hauger av informasjon!

Sist redigert av Huldr : 06-04-06 kl 21:22.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat