|
Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun
Dette var en veldig interessant tråd!
Jeg er selv veldig opptatt av kosthold generelt, og jeg er overbevist om at lavkarbokost er det riktige kostholdet for folk flest.
Men lavkarbo er så mangt - og en kan leve lavkarbo uten å være i ketose.
Mitt dilemma er at jeg mener en ketogen diett er det beste alternativet for vektnedgang - men jeg tror ikke det er det beste alternativet for sunn helse.
Jeg mener at bær, frukt og alle typer grønnsaker ( også de med høy GI ) , samt fullkorn er viktig for helsen.
Jeg har prøvd mange måter å spise på i mitt voksne liv - mye pga. mageplager. Har levd på steinalderdiett, rotasjonsdiett, vegetarisk, lavkalori og ulike lavkarbovarianter.
Generelt vil jeg si at moderat lavkarbo med lite fett, mye frukt og grønt og ikke veldig mye kjøtt, ser ut til å fungere aller best for meg.
Da fungerer magen godt og jeg får kommentarer på at jeg ser godt ut.
Jeg går også ned i vekt på slik kost hvis jeg samtidig trener hver dag.
Jeg synes det er veldig verdifullt å lese om andres erfaringer - det er jo som regel på bakgrunn av slike man danner sine egne erfaringer, og får tips og innspill til små og store forandringer som kan være til nytte på veien til bedre helse.
Selv er jeg først og fremst opptatt av vektreduksjon i skrivende stund, da 20 kilo overvekt går utover helse såvel som humør.
Men som regel er jeg kun opptatt av den helsemessige (fysisk og psykisk ) siden ved kosten. Og i så henseende tror jeg nok at overnevnte forfatter har nyttige innspill.
Det er klart at vi her inne foretrekker lavkarbokost - men det er jo et vidt begrep, og meningsytringer for og i mot ketogene dietter er jo høyst aktuell også her inne.

|