Vis enkelt innlegg
Gammel 29-03-06, 14:14   #1
Vigdinil
Medlem

Vigdinil sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Vigdinil er ny på veien

Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Hei. Driver og leser en mengde bøker om temaet, og er nå kommet til denne boken, som er gitt ut i år. Den anbefales å leses, det er mye interessant i den,om vitaminer, dietter osv. og også om lavkarbodietter. Ønsker en diskusjon rundt det som står der, og vil starte med det som som står om ketogene dietter.
Da må jeg bruke litt plass til endel utdrag og sitere:

" De ketogene diettene vekker også en viss interesse når det gjelder fettforbrenning og vektreduksjon, fordi man forandrer hele det biokjemiske miljøet i kroppen og stoler mer på fett som brensel. ....
...kosten påvirker mange av kroppens funksjoner negativt, blandt dem immunforsvaret og hjernens kapasitet. Utholdenhet påvirkes også negativt, fordi serotonininnholdet i hjernen synker når du unngårkarbohydrater, og personlig tror jeg at denne typen kosthold kan føre til nedstemthet og i verste fall til depresjon"...(har noen følt dette? Jeg er for tiden veldig nedstemt - etter 3 mndr. på kuren) .... jeg har hørt mange fortelle at de får det slik når de går på ketogene dietter.
Det er et åpent spørsmål om ketogene dietter virkelig gir fordel når det gjelder å forbrenne kroppsfett. Atkinsdietten går ut på ketose, iallfall is tarten. Fulgt riktig er denne dietten trygg for de fleste, men det har vært rapportert alvorlige konsekvenser hos personer som har unngått ksrbohydrater for ( merk for) lenge og ikke hatt kunnskap nok til å variere maten. Et dødsfall har også vært rapportert. Om det virkelig er sant at et menneske har dødd av å følge atkinsdietten, kommer det antakelig av at vedkommende ble rammet av en ubalanse mellom kroppens elektrolytter, noe som kan forårsake hjertestopp. Det kan skje hvis vi spiser lite og samtidig unngår alt som heter frukt og grønt "(s.168-169)
"Hvis kostholdet ditt er fattig på karbohydrater, får du snart energimangel i hjernen og føler deg trett og slapp...... ketoner aksepteres som brensel til hjernen, selv om de ikke er like gode som glukose.... " ( s. 170)
"Teoriene bak de ketogene diettene er interessante, og mye taler for at dette er en nygammel måte å kvitte seg med kroppsfett på. Men det finnes også mange motforestillinger.... Det finnes to syn.... de som er for de ketogene diettene, legger alltid frem de fordelene jeg har nevnt her, men de som er imot, har også mange argumenter. Noen av de store ulempene ved ketogene dietter er: ( min understreking)
- din mentale kapasitet påvirkes, og mentalt krevende oppgaver som problemløsning påvirkes negativt. Selv om ketoner fungerer som brensel for hjernen, fungerer glukose bedre
- immunforsvaret påvirkes negativt fordi immunforsvaret også hovedsakelig bruker glukose som brensel. Lite karbohydrater i kosten gir derfor nøvendigvis et dårligere immunforsvar. Det høye fettinntaket kan gjøre vondt verre, siden umettede fettsyrer under visse omstendigheter kan virke hemmende på immunforsvaret. Det skyldes at de forbruker kroppens antioksidanter, derfor er det viktig å ta et tilskudd.....
- på sikt kan et svært lavt karboinntak redusere insulinfølsomheten, siden kroppen strever etter å skaffe hjernen glukose.
- øker dannelse av urinsyre og kan gi økt fare for urinsyregikt
- andre bivirkninger som er rapportert er diare, dårlig humør, magekrampe, kvalme, vondt kroppslukt og nyrestein
- det er også fare for hemolytisk anemi, dvs. mangel på røde blodlegemer, nyreproblemer og dårlig leverfunksjon
- langvarig ketogen diett øker også faren for mange kreftformer, siden du spiser flere næringsmidler som f.eks. påleggsvarer og samtidig unngår næringsmidler som motvirker kreftfaren, som fullkorn, belgvekster, frukt og grønnsaker ( nå spiser jo mange grønnsaker på ketogen diett) (s.170)

"Du behøver selvfølgelig ikke å oppleve alle disse problemene hvis du prøver en ketogen diett, men det er fare for at du rammes av en eller flere av dem. Noen av dem er ikke til å unngå, som svekket immunforsvar, mindre treningsenergi og nedsatt mental kapasitet "( noen av disse problemene føler jeg selv at jeg har nå )

Han nevner også at " det er stor fare for at du minster mer muskelmasse ved ketogene dietter enn ved tradisjonelle. Det er gjort flere studier...." ( kan ikke skrive mere ned om dette- den som er interessert kan lese videre i boken)
Så gir han også noen gode råd til de som allikevel følger dietten, spesielt mener han at det beste er antakelig å basere energiinntaket på protein og ikke overdrive fettinntaket.
Så skriver han at den beste ketogene dietten, er den som kalles syklisk ketogen diett - den tillater et forholdsvis stort karbohydratinntak på bestemte dager. ( Har noen hørt om den???)Du spiser rikelig med karbohydrater i to sammenhengende dager pr.uke. Det skal gi en viss mengde muskelenergi, slik at oppbyggingen av musklene kommer igang på disse dagene. Så snakker han også om at denne dietten kan være bra for epileptikere.

Ja, håper ingen tar helt av, synes det kan være viktig også å diskutere eventuelle problemer med dietter, og håper det kan bli et saklig nivå, hvis det er noen her som vil diskutere og tilføre andre kunnskaper om noen av påstandene. Jeg for min del har som motiv å gjennomgå alt material om dietter for å sørge for at "helsa holder" På forhånd takk for all interesse, og håper at noen synes dette er interessant. Kan iallefall anbefale boka, den innehilder litt av vært, og jeg syns den er ganske objektiv. Ha en god dag

-

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat