|
Sv: ny her og ganske fortvilet...
Jeg er selv fersking her, men vil likevel våge å komme med dette: Bare fortsett med GR, men med noen få justeringer kan du enkelt få kroppen til å produsere mindre insulin, og dermed bedre insulinresistensen. - Og da går du lettere ned i vekt!
Du har sikkert hørt at jo høyere blodsukkerstigning etter et måltid, desto større blir insulinutskillelsen, og dess større kan overvekten bli. Siden det helst er mengden og typen karbohydrater som påvirker blodsukkeret og insulinutskillelsen, er det viktig å redusere mengden raske karbohydrater (høy GI) i kostholdet. Du bør kutte ned på brød, pasta, ris, kornprodukter generelt, poteter, sukker, mange ferdigprodukter, juice, søte drikker, syltetøy, etc. Du kan erstatte mye av dette med matvarer rike på sunt fett, som egg, kjøtt, fet fisk (men også annen type fisk), olivenolje, avocado, nøtter, etc. Fett påvirker ikke utskillelsen av insulin særlig, det stabiliserer blodsukkeret og du blir mett. Mindre insulinutskillelse vil gjøre at du går ned i vekt.
Alt dette kan du gjøre mens du teller kalorier i GR-stil - og mosjonerer!
TIPS: Omega 3 er spesielt bra ved PCOS, den vil kunne senke behovet for insulin. Krom kan hjelpe insulinet med å gjøre en bedre jobb.
Lykke til!