Vis enkelt innlegg
Gammel 13-03-06, 20:26   #7
Summer
Klar for nytt år!

Summer sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"?

Manipulasjon kan være både en bevisst handling, og et automatisert handlingsmønster for å få det som en vil. Jeg har et såpass naivt syn på mennesket, at jeg tror en finner flest i siste kategori. Veldig mange bruker manipulasjon av andre som en måte å beskytte seg selv på. Et eksempel er emosjonell utpressing (hvis du ikke gjør slik, så elsker jeg deg ikke, trussel om tilbaketrekning av kjærlighet eller andre goder) eller man går aggressivt ut mot en person, er truende i stemmen for å få det som en vil (en person som er konfliktsky vil raskt bukke under for dette og gi etter, -og det ganske automatisk også uten å tenke over det..). Også har vi dem som spiller på samvittigheten til folk. Som sier at "du må bare gjøre dette, hvis ikke blir jeg så leeeei meg". Det høres ganske beregnende ut, men jeg tror det i så fall ikke er en aktiv prosess (i de fleste tilfeller), men mer en underliggende søkende prosess..

Man kan være beregnende når en er manipulerende, men det er ikke et likhetstrekk mellom disse to, for beregnende kan likegjerne gjelde egen possisjon som for å påvirke andres handlinger.

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat