|
Sv: På tide med likestilling når det gjelder fødselspermisjon?
Opprinnelig lagt inn av Iset
Nei ting har ikke forandret seg og kommer nok ikke til å gjøre det med det første. :sukk:
En mann trenger ikke ta ut noe som helst pappapermisjon, og mange jobber liker ikke at de gjør det heller. Min mann jobbet fulltid (men var ansatt som ekstrahjelp) da han gikk ut i 4 ukers pappapermisjon i 2004, da han kom tilbake fikk han ikke jobbe mer enn 1 dag i uka og sjefen hans var pottesur fordi han hadde tatt ut permisjon. Det samme skjedde med meg i jobben min, jeg gikk også kraftig ned i stilling da jeg kom tilbake fra permisjonen. Men nå snakker jeg meg litt bort her...
Hmmm. Det er derfor jeg er organisert,der har vi i det minste et regelverk.
Men Det er faktisk sånn at ingen har rett til å degradere noen fordi om vedkommende går ut i pappapermisjon. Les norges lover om dette,for her er det sånn at han er pliktig til å ta de (4 ukene??) ellers vil dere miste fødselspengene for de ukene.
Og å sette noen i en annen jobb,eller degradere noen fordi en har tatt pappapermisjon gir vel egentlig rett til å saksøke firmaet.
Kan forstå at hvis dette er en liten privat bedrift kan det skape problemer,det er faktisk derfor det er viktig fortsatt med organisasjoner,men ellers lykke til.
PS. Dersom din mann er en av de som ikke kan si i fra er det enda viktigere å ha noen å støtte seg til.