|
Sv: Adhd
Når dere først er inne på temaet ADHD,har jeg jammen meg lyst til å si et par ting. Ei jete jeg kjenner ,hun er nå 26 og har akkurat fått diagnosen ADHD. Går på medisin som ikke er sentralstimulerende(ikke ritalin men husker ikke navnet) og det første folk sa var at hun ble mer stille. Selv sier hun at hun endelig klarer å tenke.Hun var av den typen som ikke var aggressiv men prata så fort at hun omtrent ikke fikk med hele ordet innimellom. Nå er hun rolig og kan lese bøker bla.og bruke tid til å diskutere uten at det blir avvist med en gang.
DEt hører med her at jenta er tidligere stoffmisbruker,dvs.amfetaminliknende stoffer.Og det er jo typisk at hun ble rolig av de ,mens normalt ville de fleste blitt hyperaktive. Hun har vært rusfri i 2 år men fikk en sprekk i sommer og da gikk de til utredning med tanke på ADHD og hun fikk den diagnosen for noen måneder siden,nå er hun kanskje klar for et noermalt liv.Og kommer hjem om en uke,som et nytt menneske. Håper det går henne vel,for hun har hatt problemer siden hun kom i puberteten.
Det er mye snakk om at vi i norge medisinerer for mye,men i visse tilfeller kan det nok være riktig også.
Men det er mulig de kanskje tar litt for lett på det,for jeg kan tildels være enig i at kostholdet kan ha mye å si og da helt klart fiende nr.1 sukkeret