|
Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?
Opprinnelig lagt inn av lindaalv
Samtidig som en diett på kjøtt og meieriprodukter (kjøtt og melkeprodukter er syredannende)skaper alt for høy PH-verdi i kroppen (i følge mikrobiolog Robert Young, forfatter av PH-mirakelet). Hvis kroppen blir for sur trenger den masse kalium, kalsium og magnesium for å rette opp PH-verdien. Da begynner den desperat å hente kalsium fra knoklene og dette kan gi forklaring på osteoporose. Man har jo lenge lurt på hvorfor vi i Norge har så mange tilfeller av osteoporose når vi drikker så mye melk med kalsium, men kanskje nettopp dette er grunnen? Store mengder meieriprodukter øker PH-verdien, og økt PH-verdi gir kroppen problemer med å skape balsanse - den begynner å ta kalsium fra skjellettet. For høy PH kan føre til mange negative symptomer som hodepine, men kan tilslutt gi alvorligere symptomer.
Jeg lurer på om problemet heller kan løses ved å gå over til et basedannende kosthold. Da trenger ikke kroppen hele tiden kjempe for å få surhetsgraden i balanse igjen, men kan bruke energien på andre oppgaver.
Det siste først: Volummessig vil en som spiser et riktig lavkarbokosthold få i seg langt mer grønnsaker enn en som spiser et sunt norsk kosthold.
Angående Syre-dannende kost, så har ikke jeg lest boken du referer til, men jeg har lest og hørt om endel andre rådende på området. Og de trekker fram sukker og stivelse som den store syrefaren - og det spiser en lavkarber som kjent ingenting av.
Videre så er mange som er opptatt av syre/base balansen også opptatt av måltidets sammensetning, kombinasjonen protein og stivelse er fy - da den gir syreoverskudd og dårlig fordøyelse.
Men så har vi jo igjen problemet med sammenblanding av "fagfelt", - jeg tviler på at syre/basebalansererne har gjort noe videre studier på folk som spiser riktig Atkins. De trekker sine konklusjoner basert på normalt sammensatte kosthold som jo inneholder sukker og stivelse - som (nok en gang) vi lavkarbere ikke spiser. Biff spises jo tradisjonellt(i USA) sammen med frityrstekt potet.
Syrebase balansen er et viktig tema som jeg har tenkt endel på, - stadig kommer tilbake til. Jeg skal sette boktipset ditt på ønskelisten min.