|
Sv: Ketolysekuren noe for meg?
Opprinnelig lagt inn av GINOK
I boken står det at ketolysekuren er ment til friske voksne mennesker. Hvorfor det egentlig. Er ikke dette kostholdet variert sammensatt og fungerer stort sett bra om en skal ned i vekt eller ikke. Er det ikke slik at Ketolysekuren som er lavkarbokost får overvektige til å gå ned i vekt samtidig som undervektige går opp til sin normalvekt. Med andre ord en kost som normaliserer vekta? Noen som kan svare meg på dette.
Årsaken til at kuren er ment for friske voksne mennesker er at den er ganske drastisk i kutting av karbohydrater. En ketogen kost, - en en kostbar forbrenningsmetode for kroppen. Det krever mye av kroppen din - spesielt i startfasen når man går over fra karbohydratrik kost. For barn i vekst er denm ikke å anbefale, med mindre det dreier seg om sykdomstilfeller for en slik diett kan hjelpe mot symptomer, som f.eks. ved barne epilepsi, hvor ketogen kost med mye fett brukes som en av behandlingsformene. For voksne mennesker en kost hvor en er i ketose, muligens gi bivirkninger/ubehag og være mindre heldig for mennesker som lider av enkelte sykdommer og som kanskje er avhengig av medikamenter i tillegg. Disse anbefales å søke lege før de begynner på kuren:
Eksempelvis:
Opprinnelig lagt inn av Torkil
- Diabetes type II, kostregulert uten behov for medisin
- Ingen problemer i forhold til ketolysekuren. Hør med legen for en sikkerhets skyld
- Diabetes type II behandlet med tabletter eller insulin
- Krever oppfølging av lege. Medisinene må normalt kuttes ut mens du er på diett. Dette må kun skje i samarbeid med din fastlege.
- Angina pektoris , mild og stabil
- Normalt er det ikke noe problem, men igjen bør du snakke med din lege
- Hjerterytmeforstyrrelser
- Kun i samarbeid med fastlegen. Atrieflimmer er normalt ikke noe problem, men andre hjerterytmeforstyrrelser er mer problematiske
- Lavt stoffskifte, med bruk av Levaxin/thyroxin
Risiko
Ketogene dietter som ketolysekuren er godt undersøkt og ikke farlige. Mens man er på dietten vil vekten reduseres, blodtrykket bli lavere , kolesterolinnholdet i blodet blir lavere og man får mer godt- og mindre dårlig kolesterol. Blodsukkeret normaliseres. Med regelmessig mosjon vil risikoen for hjerte og karsykdom halveres.
Personlig tror jeg du kunne ha godt utbytte av ketolysekuren. Og klarer du å leve etter Skaldemans prinsipper mener jeg Ketolysekuren blir lett å følge. Den viktigste forskjellen mellom disse er grønnsakene. Personlig kunne jeg ikke tenke meg et kosthold uten grønnsaker. Ikke minst for variasjonen. Selv om Ketolyse kuren er en kur, vil man etter nådd mål/endt kur, lett kunne forsette med et lavkarbo kosthold. Selv anbefaler jeg Atkins pre vedlikehold/vedlikehold eller Fedon Lindbergs filosofi (de to siste er ganske så like).
Det viktigste oppi dette er at du finner noe du kan trives med og som funker for akkurat DEG. Som jeg gjentar til kjedsommelighet. Det finnes ikke noe fasit svar eller en eneste sannhet. Det finnes like mange løsninger som det finnes mennesker. Du må bare finne DIN. Ketolysekuren er et steg på veien !!
Lykke til videre !!