|
Sv: Er overvekt/undervekt et uttrykk for undertrykte følelser?
Skjønner poenget ditt og er til dels enig. Er bare litt dårlig å forklare meg. Det jeg mener er at enhver erkjennelse og grubling over fortid og mulige årsaker lett kan bli en unnskyldning i stede for å lede til svaret. Hvis det jeg gjorde eller det som skjedde i "går" har konsekvenser for meg i dag, så vil med andre ord det jeg gjør i dag få konsekvenser for meg i "morgen". Så det mest fornuftige, for meg, er å gjøre noe med i dag. Alle de eksemplene som du nevnte ovenfor kan løses på samme måte etter min mening: Konsekvens. Er du fet pga en sykdom kan du få resultater hvis du legger opp livet etter den sykdommen og tar konsekvensen av den. Hvis du er fet av andre grunne blir det det samme. Hvis du er uheldig og går på slankekurer, feks pulver eller andre ting som ikke virker, må en ta konsekvensen av det å studere og finne ut noe som kan virke for deg. Det handler vel også her om å være ærlig med seg selv. Jeg kjenner VELDIG mange som har prøvd å slanke seg HALVHJERTET mange mange ganger. En venn av meg har gitt opp, sier han. Vel unnskyld at jeg spør: Er det forskjell på et ønske om å ha lyst til å gjøre noe med problemet og det å virkelig ha lyst? Tror ikke det skader oss å spør et slikt spørsmål uansett hvor komplisert grunnen vår er for at vi er i den situasjionen som vi er: Ønsker jeg å forandre meg, eller ønsker jeg å ønske det?? Og ikke minst hvis vi finner ut hva som er problemet i fortida, er det da sikkert at vi har lyst å ordne opp i det? Legge det bak oss, tilgi dem som har gjort oss vondt, eller tilgi oss sjøl? En god start er kanskje å ta konsekvensen av hvor vi er NÅ, hva vi kan gjøre med NUET, for at fortida ikke skal gjenta seg i morra... Og mens vi er i gang med det kan vi jo samtidig jobbe med å bli ferdig med ting i fortida.. Tilgivelse.. Men skal en ta det først, så tror jeg vi kan bli veldig gamle før vi er klar for å gjøre tiltak med problemene våre..
En av mine ærfaringer er at vi ofte prøver å finne løsninger som er mest behagelige for oss. Ofte lurer vi oss selv unna det vi vet i bakhodet vil gi bedre resultater. Etter min mening fordi motstand mot forandring er en av de største og viktigste grunnene til at vi sliter med å få det til.
|