Vis enkelt innlegg
Gammel 24-02-06, 13:30   #65
ekki
Nytt Medlem

ekki sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Florø
Alder: 59
ekki er ny på veien

Sv: Er overvekt/undervekt et uttrykk for undertrykte følelser?

[quote=Fjonken] Så er spørsmålet hvor gikk man fra lyst til avhengighet? Hva gjør oss avhengige? Der kommer vel følelsene inn. Blir vi hekta fordi rusen gir oss et gode som vi føler vi trenger? Eller blir vi hekta pga nye vaner vi får? Eller er det noe annet? [Lquote]

Jeg tror at definisjonen på avhengighet, eller kanskje bedre, et problem, er den dagen det får konsekvenser. Jeg har hatt mye med rusavhengige og deres pårørende å gjøre og mange uttaler: Mr. /Mrs. NN kan ikke ha et problem siden vedkommende drikker en gang i året... Svar: Hvis vedkommende banker kona/mannen, kjører i fylla mister kontrollen over seg selv og gjør en masse ting vedkommende ikke ville gjort i edru tilstand, så er det vel mest sansynlig et problem ute og går tror jeg...
Jeg har ikke tenkt å legge ut en avhandling om rusmisbruk her, men vil belyse fellestrekk: Jeg tror at ordet er KOSEKVENS. Et problem er oppstått når en vane/uvane får konsekvenser. Når vi føler at vi ikke har helt kontroll lenger, og vi fortsetter på tross av konsekvensene, som til slutt kan ta livet av oss. Ganske alvorlig spør du meg. Og en annen tin vi har til felles er benektelse... Jeg er ikke SÅ feit, jeg er ikke SÅ avhengig, Det er ikke SÅ farlig, Går nok snart over av seg selv osv.-...

ekki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mat! Svar med sitat