|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.
Tøying etter en løpeøkt gjør jeg jo (eller skal begynne med i hvert fall ), men tenkte når det gjelder tøying når jeg ikke har trent. En foam roller er rett og slett en hard skumrulle som man bruker til egenmassasje. Det setter i gang blodsirkulasjon, derfor tenkte jeg at det kanskje kunne være oppvarming god nok 
Du kan fint tøye uten å ha varmet opp, men kroppen vil da tåle mindre strekk, man må bare kjenne etter at man ikke tar i for hardt.
Muskelterapeuten min (og også PTen min) anbefalte meg og ikke strekke for mye etter en hard treningsøkt, for kroppen er så full av endorfiner og i stressmodus, samt at man kan ha brudd i muskelfiber (som er helt vanlig etter en hard økt) at tøying kan gjør vondt verre. dessuten vil den lille tøying som folk flest gjør etter en økt, ha lite eller ingen effekt men det føles godt. Dersom man vil tøye for å forbedre bl.a. bevegelighet bør man faktisk ta en lett oppvarming for deretter å gjøre tøyeøvelser. Øvelsen skal da holdes lenge og man skal strekke mer og mer. Det skal faktisk være ubehagelig og man skal kjenne et skikkelig strekk i musklaturen som er på grensen på til vondt.
Min erfaring med å forebygge joggevondter var at jeg kunne ikke bare jogge (jogga 3-5 ganger i uka en periode) og tøying gjorde ingenting. Fasiten for meg ble rett og slett god variasjon i treningen og et par gode, tunge styrkeøkter i uka. Dette gjorde meg til en bedre jogger og ikke så plaget med vondter. Men alle er forskjellige her og du må jo nestn bare teste hva som fønker for deg 
|